تشکیل ۲۳۸ پرونده تخلف برنج خارجی به ارزش ۳۳ میلیارد ریال در استان
طنین همتی|شهرآرانیوز، پیش‌بینی می‌شد با تخصیص ارز نیمایی به برنج و حذف ارز دولتی برای واردات برنج، شاهد افزایش قیمت این محصول باشیم. مسلما این افزایش قیمت به ضرر مصرف‌کننده و قشر ضعیف جامعه خواهد بود و زمینه سودجویی عده‌ای را هم مثل قبل در پی دارد.

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در‌این‌باره اظهار کرد: باتوجه‌به به نوسانات قیمتی در بازار برنج، قبلا این محصول در گروه یک کالایی بود، اما به‌تازگی به گروه ۲ ارز نیمایی منتقل شد و همین باعث گرانی شد.

عباس اخوان در ادامه گفت: یعنی واردکننده وقتی کالا را وارد گمرک می‌کند، ملزم است ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کند و در همان چهارچوب بفروشد و ضرایب سودی در چرخه تأمین و توزیع را رعایت کند.

وی درباره میزان تخلفات حوزه برنج داخلی و خارجی با اشاره به اینکه این آمار مربوط به ۴ ماه نخست امسال است، اظهار کرد: تعداد بازرسی‌ها ۲۸۹۶ است و تعداد فرم گزارش بازرسی تنظیم‌شده ۲۳۸ فرم به ارزش ریال بیش از ۳۳ میلیارد ریال است.

وی افزود: عمده تخلفات گران‌فروشی، عرضه خارج از شبکه و واگذاری کالا برخلاف ضوابط توزیع است که بیشتر برنج خارجی را در بر گرفته است.