شیوع کرونا در خراسان‌رضوی همچنان در وضعیت هشدار | وضعیت بیماری در استان پایدار نیست
امیرعلی قاسمی‌مقدم/ شهرآرانیوز، حسن جعفری درباره پیش‌بینی‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراسم‌های عزاداری اظهار کرد: برای مقابله با بیماری کرونا و اجرای برنامه‌ها و مراسم عزاداری در این ایام ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بررسی‌های همه‌جانبه و کارشناسانه به تهیه دستورالعمل عزاداری محرم و صفر اقدام کرده و به تمام کشور نیز ابلاغ شده است.

وی افزود: متعاقب این دستورالعمل، ستاد‌های استانی با تشکیل جلسات توجیهی و ابلاغ پروتکل‌ها به دستگاه‌های مربوط، زمینه برگزاری عزاداری‌ها را فراهم کردند.

جعفری تصریح کرد: مطابق این دستورالعمل، کارگروهی با عنوان کارگروه مراسم عزاداری محرم و صفر با مسئولیت اداره کل تبلیغات اسلامی ذیل ستاد مقابله با کرونای استان تشکیل شده و با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مربوط به برنامه‌ریزی برای اجرای بند‌های ابلاغی اقدام کرده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی درباره مفاد این دستورالعمل افزود: در دستورالعمل ابلاغی، تقریبا هر آنچه لازم بوده، از جمله نحوه عزاداری، نذرها، دسته‌روی، اماکن و... پیش‌بینی و تعیین تکلیف شده و وظایف متولیان و مردم هم مشخص است.

وی ادامه داد: برای عزاداری باتوجه‌به رفتار ویروس کرونا تدبیر شده است تا کمترین خطر متوجه عزاداران باشد. به‌عنوان مثال عزاداری در فضا‌های سربسته، استفاده از وسایل مشترک (طبل، سنچ و...) ممنوع است و متقابلا رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و موادضدعفونی‌کننده الزامی است.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت استان از نظر شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: استان خراسان رضوی به‌لحاظ شرایط خاصی که دارد به‌ویژه حضور زائران و مسافران از اقصی نقاط کشور، بستر شیوع گسترده بیماری کرونا را دارد، اما با تدابیر اتخاذشده در ستاد مقابله با کرونای استان و همت و تلاش مردم و مسئولان، تابه‌حال وضعیت به‌خوبی مدیریت و کنترل شده است. جعفری تأکید کرد: اکنون استان در وضعیت هشدار است و ما همچنان به‌شدت نگران هستیم، چون بیماری وضعیت پایداری ندارد و بسته به عملکرد مردم و رعایت دستورالعمل‌ها تغییر می‌کند.

وی گفت: باید مراقبت‌های لازم از طرف مردم و مسئولان مستمر انجام شود، به همین دلیل توصیه اکید داریم که مردم از سراسر استان و کشور به هیچ وجه به‌جز در موارد ضروری به مشهد مقدس سفر نکنند.