درباره شایعه واردات انبه و آناناس از ونزوئلا | بنزین نبود، چیپس بود!
ارژنگ حاتمی | به گزارش شهرآرانیوز؛ دوم شهریور امسال بود که خبرگزاری تسنیم خبری با تیتر «ایران و ونزوئلا قرارداد‌های تجاری امضا کردند/ ارسال محموله انبه و آناناس ونزوئلا به ایران» منتشر کرد. در متن این خبر و به‌نقل از سفارت ایران در ونزوئلا آمده بود: «اولین محموله انبه و آناناس ونزوئلا به ایران فرستاده شد.
 
این صادرات بخشی از روابط تجاری بردبرد بین ۲ کشور است.» این خبرگزاری در ادامه آورده بود: «در نتیجه این روابط اقتصادی، ۵ کشتی ایرانی حاوی بنزین بین ماه‌های می‌و ژوئن به این کشور آمریکای جنوبی رسید تا تقاضای داخلی این کشور برای بنزین را تأمین کند.» در ادامه سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی‌ای همچون فرارو، انتخاب، خبرفوری و... این خبر را با تیتر «ایران بنزین می‌دهد، ونزوئلا انبه و آناناس!» در فضای مجازی منتشر کردند.
 
در همین راستا فضای مجازی با آنکه در آن یکی‌دو روز، درگیر جدایی پارسا و کوشکی و آش معروف در سریال آقازاده بود، اما باز هم واکنش‌های بسیاری به این قضیه نشان داد و شوخی‌های بسیاری دراین‌باره منتشر شد. فضای مجازی پیش از این نیز نشان داده بود صرفا به کلیت خبر‌ها و تیترهایشان توجه می‌کند و کمتر کاربری پیدا می‌شود که به اصل ماجرا اهمیت بدهد. کاربری دراین‌باره نوشت: «اینکه نفت دادیم و به‌جاش انبه و آناناس گرفتیم هم جالبه، کاش از فردا وقتی رفتیم پمپ بنزین، بتونیم یه گونی سیب‌زمینی بدیم و یه باک بنزین بزنیم!»
 
کاربر دیگری شوخی‌ای به این شرح داشت: «‏ایران به ونزوئلا بنزین داده و به‌جاش آناناس گرفته. قشنگ تا چندوقت دیگه به ترکمنستان گاز صادر می‌کنیم و به‌جاش بهمون جوجه رنگی می‌دن!» در این میان و باتوجه‌به هم‌زمانی این خبر و روز‌های ریزش شاخص بورس، برخی نیز شوخی‌هایشان را با تلفیقی از این ۲ خبر انجام داده بودند: «فکر کنم معامله بعدی دولت این‌جوریه که به عراق برق و گاز می‌دیم و به‌جاش بادمجون می‌گیریم. خلاصه اگه فکر می‌کنین خیلی ساده‌این که توی بورس معامله کردین و به‌علت معاملات اشتباهتون احساس بدی دارین، به این فکر کنین که مسئولان نفت رو با آناناس تهاتر کردن.»
یا کاربر دیگری نوشت: «به‌زودی: طرح تسویه مطالبات سهام‌داران با انبه و آناناس.»، اما یکی‌دو روز بعد از انتشار خبر تهاتر بنزین با آناناس و انبه، مسئولان این خبر را تکذیب کردند. آن‌ها مدعی شدند ما چیپس و پفک داده‌ایم و آناناس گرفته‌ایم.
 
رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، با اشاره به اخبار منتشرشده درباره واردات انبه و آناناس از ونزوئلا گفت: «در روز‌های گذشته شایعاتی مبنی بر واردات آناناس و انبه از ونزوئلا در قبال صادرات بنزین منتشر شده است، در حالی که این امر واقعیت ندارد، زیرا نفت و بنزین در اختیار بخش خصوصی نیست.»
 
وی در ادامه صحبت‌هایش که باشگاه خبرنگاران جوان آن را منتشر کرده است، گفت: «بخش خصوصی موادغذایی‌ای همچون چیپس، پفک و... به ونزوئلا صادر کرده و ممکن است در مقابل اقلامی همچون انبه و آناناس وارد شده باشد.» ما نیز امیدواریم واقعا این اتفاق افتاده باشد و ما در مقابل چیپس و پفک، انبه گرفته باشیم و در نهایت آرزو می‌کنیم مسئولان پیش از آنکه شایعه‌ای کل فضای مجازی را دربربگیرد، شفاف‌تر و با دقت بیشتر درباره قرارداد‌های اقتصادی صحبت کنند تا دیگر شاهد چنین سوءتفاهم‌هایی نباشیم.