آموزش‌وپرورش خراسان رضوی:
سال تحصیلی جدید با ۱۳۲ هزار کلاس‌اولی | جشن شکوفه‌ها برگزار می‌شود
گروه جامعه شهرآرانیوز | معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی از برگزاری نمادین جشن شکوفه‌ها ویژه پایه اول ابتدایی در حرم مطهر رضوی خبر داد.

ابوالحسن حقیقی با اعلام این مطلب افزود: امسال بیش از ۱۳۲ هزار کلاس‌اولی وارد مدرسه‌های خراسان رضوی خواهند شد. این دانش‌آموزان براساس نقشه یادگیری استانی و نقشه یادگیری مدارس، از حداکثر آموزش پایه‌ای برخوردار خواهند شد.

معاون امور ابتدایی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به شیوع کرونا و لزوم برنامه‌ریزی‌های مختلف برای شرایط گوناگون، تمام نواحی و شهر‌های خراسان رضوی موظف به ارائه ۳ بسته جامع آموزشی متناسب با وضعیت قرمز، زرد و سفید شهر‌های این استان هستند تا بنا به ضرورت از آن استفاده کنند.

حقیقی درباره آسیب‌های نبود سال‌اولی‌ها در محیط کلاس تصریح کرد: تأثیری که آموزش چهره‌به‌چهره بر دانش‌آموز پایه اول می‌گذارد، هیچ آموزش دیگری نمی‌تواند داشته باشد. اما ما باید به شرایط با دیدگاهی منطقی بنگریم و ضمن اهمیت به آموزش کودکان، سلامت آنان را تأمین کنیم؛ بنابراین در شهر‌های قرمز، آموزش‌ها مجازی خواهد بود و در شهر‌های زرد و سفید، سال‌اولی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به مدرسه خواهند رفت.

وی به جشن آغاز سال تحصیلی کلاس‌اولی‌ها اشاره کرد و افزود: جشن آغاز سال تحصیلی کلاس‌اولی‌ها یا همان جشن شکوفه‌ها امسال به‌صورت نمادین و با حضور ۴۰ دانش‌آموز از نواحی هفت‌گانه مشهد و تبادکان در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد که مراسم در سامانه شاد پخش خواهد شد.

حقیقی به جاماندگان از طرح سنجش نوآموزان اشاره و اعلام کرد: دانش‌آموزانی که به‌علت کرونا در موعد مقرر نتوانستند در طرح سنجش شرکت کنند، می‌توانند از ۱۵ شهریورماه تا اول مهرماه امسال سنجش خود را انجام دهند و به مدرسه محل تحصیل ارائه کنند.

ثبت‌نام ۹۴ درصد دانش‌آموزان برای دریافت کتاب درسی

علی ابری اول، معاون پشتیبانی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی، با اعلام اینکه تاکنون حدود ۹۴ درصد دانش‌آموزان در سامانه ثبت‌نام کتاب درسی، نام‌نویسی کرده‌اند، گفت: وزارت آموزش‌وپرورش تا امروز سامانه ثبت‌نام کتاب را باز گذاشته است تا متقاضیان بتوانند ثبت‌نام کنند. البته این‌طور به‌نظر می‌رسد که باتوجه‌به تعطیلات گذشته، این مهلت تمدید شود.

وی به تعداد ثبت‌نام‌های کتاب‌های درسی امسال اشاره و اعلام کرد: تاکون ۹۳/۵ درصد دانش‌آموزان، معادل یک میلیون و ۲۶۵ هزار نفر ثبت‌نام داشته‌ایم و ۷۵ هزار نفر نیز برای کتاب ثبت‌نام نکرده‌اند.

ابری ادامه داد: این نفرات بازمانده، عموما دانش‌آموزان اتباع خارجی، دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه که هنوز انتخاب رشته نکرده‌اند و دانش‌آموزانی هستند که هنوز در مدارس ثبت‌نام نکرده‌اند. باتوجه‌به آغاز سال تحصیلی از هفته آینده، این نفرات هم تا پایان هفته جاری باید ثبت‌نام خود را کامل کنند.

معاون پشتیبانی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی درباره دانش‌آموزانی که کتابشان در مدرسه قبلی محل تحصیل ثبت شده باشد، گفت: این دانش‌آموزان می‌توانند با مکاتبه با مدرسه سابق خود، برای دریافت کتاب درسی اقدام کنند و پیشنهاد می‌کنیم از لغو و انجام ثبت‌نام جدید باتوجه‌به زمان کمی که تا آغاز سال تحصیلی باقی مانده است، بپرهیزند.

ابری از ورود ۹۷ درصد از سهمیه کتاب‌های درسی این استان خبر داد و گفت: کتاب‌های درسی امسال از تهران وارد شده است و اینک در انبار‌های آموزش‌وپرورش و مدارس متقاضی می‌باشد تا به دانش‌آموزان تحویل داده شود. همچنین قیمت کتاب‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و به‌عنوان مثال، گران‌ترین کتاب در پایه اول ابتدایی مثل سال گذشته ۸۰۰۰ تومان است.

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با حضور استاندار خراسان رضوی

مهدی مجیدی‌فر، مدیر روابط عمومی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اشاره به برنامه آغاز سال تحصیلی جدید گفت: این برنامه به‌صورت نمادین و با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی، از ساعت ۸ بامداد روز ۱۵ شهریورماه و با حضور استاندار خراسان رضوی در مدرسه دولتی متقیان میلانی برگزار خواهد شد.

وی همچنین درباره تخلف برخی مدارس برای دریافت غیرقانونی وجه نقد از اولیا تصریح کرد: مدارسی که به ما معرفی شوند و محرز شود که به‌صورت اجباری از اولیا پول دریافت کرده‌اند، قطعا توبیخ رسمی خواهند شد. اما اگر برخی اولیا بخواهند در پیشبرد اهداف آموزشی مدارس کمک کنند، ضمن تقدیر از آنان، تمام هزینه‌ها به‌صورت شفاف در اختیار آن مدرسه قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، براساس اعلام وزارت آموزش‌وپرورش، سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ مدارس کشور از ۱۵ شهریورماه آغاز خواهد شد.