۱۴ درصد نوآموزان اضافه وزن و چاقی دارند
به گزارش شهرآرانیوز، مهرزاد حمیدی روز سه شنبه در سی و چهارمین اجلاس رؤسا و مدیران آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار داشت: دانش آموزان به علت شیوع ویروس کرونا و در خانه ماندن از فعالیت‌های اجتماعی دور شده اند و خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و افزایش وزن برای آن‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: در شرایط شیوع ویروس کرونا باید این نسل را از آسیب‌های ناشی از اضافه وزن و چاقی نجات داد و نباید اجازه داد که فاصله گذاری و عدم تحرک، مانع حفظ سلامت کودکان و نسل ایرانی شود.

معاون تربیت بدنی و امور سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در سال تحصیلی جدید طرح جلوگیری از چاقی دانش آموزان در شرایط سخت تری اجرا می‌شود و اگر حمایت مدیران مناطق نباشد، اجرای این پروژه در این شرایط دشوار می‌شود.

حمیدی با بیان اینکه ۵۹.۳۱ درصد جمعیت کشور دچار اضافه وزن بالا و چاقی هستند، ادامه داد: این آمار فاجعه است؛ چراکه افراد زیادی جانشان را به علت بیماری‌های ناشی از چاقی از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه، ۲۱.۲ درصد دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاقی هستند، تصریح کرد: همچنین ۱۴ درصد نوآموزان چاق اند و اضافه وزن دارند لذا فرزندپروری باید با مهارت همراه شود.

حمیدی همچنین خاطر نشان کرد: در ایام شیوع ویروس کرونا مشارکت فعال خانواده‌ها در فرآیند‌های آموزشی دانش آموزان افزایش یافته است و این موضوع باعث می‌شود که در دوران پساکرونا یک تعادل بین دو نهاد مدرسه و خانه برقرار شود.

وی اظهار داشت: کنترل وزن و چاقی یک کار مشترک میان مدرسه و خانواده است. باید تلاش شود که نقش خانواده در پیشبرد فعالیت‌های ورزشی و تربیتی افزایش یابد.

معاون تربیت بدنی و امور سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: باید همسویی بین مدرسه و خانواده شکل بگیرد و طرح جلوگیری از چاقی دانش آموزان می‌تواند به این روند کمک کند.

حمیدی گفت: شبکه شاد، رسانه‌ها و معلمان و خانواده‌ها می‌توانند درخصوص اطلاع رسانی در زمینه تغذیه و اضافه وزن یاری رسانی کنند. این مدل نشان دهنده مشارکت فعال و موثر خانه و مدرسه است و در نهایت در یک همکاری دوجانبه پروژه اضافه وزن هدایت می‌شود.

وی درخصوص زمانبندی اجرای طرح کنترل چاقی دانش آموزان نیز اظهار کرد: از اول تا ۲۵ مهر کار توجیهی منابع انسانی و والدین انجام می‌شود.

معاون تربیت بدنی و امور سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: از ۲۶ مهر تا ۴ آبان غربالگری و ارزیابی اولیه دانش آموزان و ثبت در سناد انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه، از ۳ آبان تا ۳۰ بهمن ماه برنامه‌هایی در زمینه راهنمایی، حمایت و مشاوره کنترل تغذیه و افزایش تحرک بدنی برای دانش آموزان اجرایی می‌شود، افزود: همچنین از دوم تا هشتم اسفند انجام امور مربوط به غربالگری و ارزیابی ثانویه دانش آموزان نیز برنامه ریزی شده است.
 
 
منبع:ایرنا