چشم ‌پوشی نتانیاهو از قرارداد فروش سلاح آمریکا به امارات
هدی جاودانی | شهرآرانیوز؛ باوجود اینکه بنیامین نتانیاهو به‌صورت علنی با قرارداد فروش تسلیحات نظامی پیشرفته آمریکا به امارات مخالفت کرده بود، منابعی مطلع گزارش داده‌اند که او پشت‌پرده با این قرارداد کنار آمده است. طبق گزارش مقامات نزدیک به دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، نتانیاهو هم‌زمان با تلاش ماه‌های اخیر خود برای برقراری روابط دیپلماتیک با امارات، سعی کرده بود مانعی بر سر راه قرارداد فروش تسلیحات آمریکا به امارات نشود. اما ماه گذشته، پس از رسانه‌ای شدن این قرارداد، نتانیاهو چندین مرتبه، با صراحت اعلام کرد که هیچ‌گونه تضمینی به آمریکا برای همراهی با این قرارداد و مخالفت نکردن با آن نداده است.
 
این مقامات بر این عقیده‌اند که ادعا‌های نتانیاهو بی‌اساس است و پس از دیدار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و مایک پمپئو، وزیرخارجه ایالات متحده آمریکا، نتانیاهو دیگر از ابراز مخالفت با این قرارداد، دست برداشته است. قرارداد فروش اسلحه آمریکا به امارات، شامل جت‌های ئی‌ای-۱۸ جی گرولر می‌شود؛ نوعی هواگرد جنگ الکترونیک که با از کار انداختن پدافند‌های هوایی دشمن، راه را برای حملات مخفیانه هموار می‌کند. محتویات این قرارداد تاکنون گزارش داده نشده بود. امارات متحده عربی از دیرباز به‌دنبال تسلیحات نظامی پیشرفته‌تر بوده است، اما رژیم صهیونیستی همواره از برهم‌خوردن تعادل قدرت نظامی خود در خاورمیانه واهمه داشتند.
 
علاوه‌بر این، خبر قرارداد فروش تسلیحات به امارات را زمانی آمریکا اعلام کرد که نتانیاهو در میانه چندین بحران جدی قرار گرفته بود؛ همه‌گیری ویروس کرونا، نزاع حکومتی با رقبای سیاسی، اعتراضات مردمی علیه او، مذاکرات چالش‌برانگیز بر سر تعیین بودجه و همچنین جریان دادگاه فساد او. قرارداد تسلیحاتی آمریکا و امارات می‌تواند به مخالفت کنگره آمریکا بینجامد؛ طبق قانون، فروش تسلیحات نظامی نباید قدرت نظامی رژیم صهیونیستی در خاورمیانه را تضعیف کند. اما مقامات دولت ترامپ به‌نظر بخش حساس فرایند قانونی این قرارداد را دور زده‌اند که شانس آن‌ها را برای تحمیل قرارداد، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر افزایش خواهد داد.