چرا ۱۵ درصد بارداری‌ها به صورت خود به خودی سقط می‌شوند؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ شیرین نیرومنش با اشاره به اینکه سقط جنین به از دست رفتن جنین پیش از هفته بیستم بارداری گفته می‌شود، اظهار کرد: به‌طور معمول حدود ۱۵ درصد از حاملگی‌ها به‌صورت سقط خودبه‌خود رخ می‌دهد که علت آن می‌تواند اختلالات کروموزومی، مشکلات ژنتیکی، حاملگی پوچ، یا ابتلای مادر به برخی بیماری‌ها باشد.

وی ادامه داد: همچنین، در ازدواج‌های فامیلی نیز احتمال بروز سقط افزایش می‌یابد. با وجود اینکه بخش قابل توجهی از سقط‌ها ناخواسته و طبیعی است، اما متأسفانه با گروهی از سقط‌های عمدی مواجهیم که آمار آنها رو به افزایش است.

این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: همچنین از عوارض دیگر سقط‌های عمدی می‌توان به روش‌های دستکاری رحم و کورتاژ غیر قانونی اشاره کرد که عوارض آن می‌تواند منجر به مرگ مادر نیز شود.

نیرومنش یادآور شد: به زوجین توصیه می‌شود در زمان مناسب و در سنی که باروری مطلوب است، برای بارداری اقدام کنند؛ زمانی که شانس بارداری سالم و طبیعی بیشتر است. اما با چند گروه از زوج‌ها روبه‌رو هستیم که علی‌رغم فقدان تصمیم قطعی برای فرزندآوری، از روش‌های مطمئن پیشگیری استفاده نمی‌کنند و این مسئله گاهی منجر به سقط عمدی می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از این گروه‌ها زوج‌هایی هستند که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند و از روش‌های بازدارنده قابل اعتماد بهره نمی‌برند. مصرف قرص‌های ضدبارداری که یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها با نزدیک به ۱۰۰ درصد اثربخشی است، به‌دلیل باور‌های نادرست مانند چاقی یا نگرانی از مصرف هورمون، توسط برخی زنان کنار گذاشته می‌شود.

{$sepehr_key_222944}

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: آموزش، آگاهی‌بخشی و دسترسی زوجین به روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری بسیار اهمیت داشته و بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند پیامدهایی، چون افزایش بارداری‌های ناخواسته و رشد آمار سقط جنین عمدی را به‌دنبال داشته باشد.

منبع: مهر