ارتباط میان کم‌خوابی و استرس با چاقی چیست؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ عبدالرضا نوروزی اظهار کرد: زمانی که فردی ۶ یا ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن یا بیشتر دارد و می‌خواهد آن را کاهش دهد وارد پروسه درمانی می‌شود. اگر رژیم غذایی تحت نظر متخصص نباشد، فرد در کم کردن وزن موفق نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر فرد بخواهد سرخود رژیم بگیرد احتمال دارد از حجم عضلات و پروتئین‌های مورد نیاز بدنش کم شود، متابولیسم (سوخت ساز بدن) کاهش پیدا کند و وضعیت وزنی او از اول هم بدتر شود. در نتیجه کاهش وزن را نباید به خوددرمانی محدود کرد و فردی که به دنبال کاهش وزن است، امکان دارد به دارو و یک رژیم غذایی مناسب نیاز داشته باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره اینکه آیا کم خوابی و استرس هم می‌تواند در نتیجه نگرفتن از رژیم غذایی تاثیر داشته باشد، توضیح می‌دهد: کم خوابی و دیرخوابی باعث می‌شود رفتار‌های غذا خوردن فرد تغییر کند و به سمت ریزه‌خواری برود. هورمون‌های بدن که در زمینه اشتها و سوخت وساز هستند هم تغییر می‌کنند.

نوروزی با اشاره به وضعیت نگران کننده چاقی در تهران عنوان می‌کند: هم اکنون در شهر تهران حدود ۶۲ درصد جمعیت چاق یا دچار اضافه وزن هستند. این آمار اکنون با سرعت زیادی در حال بالا رفتن است. برای حل این مشکل باید به سمت درمان رفت. رژیم‌های متفرقه وقت تلف کردن است و فرد هزینه زیادی متحمل می‌شود. به همین دلیل باید یک برنامه درست را تحت نظر یک متخصص دنبال کرد.

منبع: همشهری

{$sepehr_key_223627}