به گزارش شهرآرانیوز، روزنامه ژاپنی نیکی گزارش داد در پی اتمام رزمایش نظامی مشترک واشنگتن و توکیو در ژاپن، سامانه موشکی میان برد تایفون آمریکا، به یک پایگاه نظامی متعلق به ارتش ایالات متحده در ژاپن منتقل و نگهداری میشود.
براساس گزارش این روزنامه، در حالی که دولت ژاپن به این سیستمها به عنوان یک بازدارندگی استراتژیک در مقابل چین نگاه میکند، حفظ و نگهداری آنها، امکان استفاده از آنها در صورت لزوم را فراهم میکند.
با این حال، مقامات نظامی ژاپن تاکید میکنند که این امر توسعه رزمی دائمی را ایجاد نمیکند. ژنرال هیروکی اوچیکورا رئیس ستاد مشترک ارتش ژاپن در یک کنفرانس خبری در تاریخ ۱۹ ژوئن توضیح داد که در هر فرماندهی آمریکا، هیچ طرحی وجود ندارد تا این سیستمهای موشکی به طور دائمی در ژاپن مستقر باشند.
وی افزود: نام پایگاهی که برای نگه داری این سیستمهای موشکی در نظرگرفته شده، همچنان افشا نشده است.
پیشتر ارتش آمریکا اعلام کرده بود که قصد دارد سامانه موشکی میانبرد «تایفون» و سامانه موشکی توپخانهای «هیمارس» با قابلیت تحرک بالا را از ماه ژوئن تا سپتامبر امسال در پایگاه هوایی کانویا در استان کاگوشیما ژاپن، برای انجام رزمایشهای مشترک با این کشور مستقر کند.
در این گزارش آمده بود که نیروهای ارتش ژاپن و ارتش آمریکا قصد دارند رزمایش مشترک با عنوان "سپر شجاع" را از اواخر ژوئن تا اوایل ژوئیه و بعد از آن هم رزمایش مشترک "سپر شرقی" را در ماه سپتامبر برگزار کنند. پس از این رزمایشها، سامانه موشکی میانبرد تایفون که در آنجا مستقر شده بود، از پایگاه هوایی کانویا خارج شده و به پایگاههای نظامی آمریکا در ژاپن منتقل خواهد شد.
در همین حال وزیر دفاع ژاپن تاکید کرد که هیچ رزمایش جنگی برنامه ریزی نشده است. در مرحله نهایی این رزمایش واحدهایی از ارتش استرالیا نیز حضور خواهند داشت.
این دومین باری است که سامانه موشکی تایفون در رزمایشهای مشترک با ژاپن بکار گرفته میشوند. نخستین بار از این سامانه در رزمایشی در سال ۲۰۲۴ استفاده شده بود. در حال حاضر سامانههای مشابهی در شمال فیلیپین و در نزدیکی تایوان مستقر است.
ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه این رزمایشها را محکوم و توسعه این سامانههای موشکی را تهدیدی برای منافع روسیه و امنیت منطقهای دانست.
منبع: تسنیم
{$sepehr_key_223825}