بررسی نقش حماسی حضرت رقیه(س) در واقعه عاشورا| رسالتی که تکمیل شد

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت الاسلام مهدی مردانی گلستانی با اشاره به اینکه هجرت تاریخی امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا، با همراهی جمعی از اهل بیت (ع) انجام گرفت که زنان و فرزندان امام حسین (ع) از آن جمله بودند. یکی از فرزندان امام حسین (ع) که در این حرکت الهی حاضر بود و علاوه بر رنج سفر کربلا، محنت سفر شام را نیز به دوش کشید، حضرت رقیه سلام الله علیها است، اظهار کرد: این دختر سه ساله که به فاطمه صغری نیز معروف است، برجسته‌ترین حضور خود را در دوران پس از شهادت امام حسین (ع) و در ایام اسارت شام تجربه نمود؛ ایامی که از سخت‌ترین روزگار خاندان اهل بیت (ع) بود و مصیبت‌ها و شدائد بسیاری بر ایشان وارد شد.

وی افزود: نقش حضرت رقیه (س) در ماجرای عاشورا تنها نقشی عاطفی نبود که با ابراز علاقه دختری خردسال به پدر شهیدش تجسّم پیدا کند، بلکه رسالتی حماسی بود که با برشمردن ظلم و شقاوت دشمنان و اعلان مظلومیت و بی‌گناهی امام حسین (ع)، چهرۀ کریه و منفور دستگاه یزید را بر همگان آشکار کرد؛ به گونه‌ای که دشمن را مجبور به عذرخواهی و ابراز پیشمانی کرد.

عضو هیئت علمی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: حضرت رقیه (س) رسالتی که امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) به عهده گرفته بودند را تکمیل کرد و با اظهار دلدادگی خود به امام حسین (ع) و خلق صحنه‌های دادخواهی، به ماموریت ایشان برای افشا نمودن چهره پلید دشمن جلوۀ بیشتری بخشید و حقانیت امام (ع) را برای همیشۀ تاریخ جاودانه ساخت.

حجت الاسلام مردانی گلستانی بیان کرد: دختران شهیدان نیز می‌توانند با الگو قرار دادن حضرت رقیه (س)، نام و یاد پدران خود را زنده نگاه دارند و آرمانی را که پدر شهیدشان با خون خود آبیاری نمودند، با رفتار و گفتار صحیح خود بارور سازند؛ بدین‌گونه که با بهره‌گیری از منش حضرت رقیه (س) در اعلان مظلوم و افشای ظالم، حقانیت راه شهیدان را نشان دهند و چهره فریبندۀ دشمنان را بر ملا سازند و غبار ابهام را از ذهن و باور جوانان بزدایند.

منبع: مهر

{$sepehr_key_224452}