به گزارش شهرآرانیوز؛ فرزانه رمضانی با اشاره به اینکه ارتباط داشتن با ارتباط مؤثر فرق میکند، اظهار کرد: ممکن است زن و شوهر هر روز با هم صحبت کنند، اما این گفتوگوها به حل مسئله یا درک متقابل منجر نشود. ارتباط مؤثر یعنی گفتوگویی که نتیجه داشته باشد و به بهبود رابطه کمک کند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین راهکارهای کنترل خشم در زندگی مشترک، گفتوگوی مستمر و ارتباط مؤثر است، افزود: زوجهایی که با مسئله خشم درگیر هستند، باید درباره این موضوع بارها با یکدیگر صحبت کنند و در صورت نیاز از مشاور کمک بگیرند تا بتوانند الگوهای رفتاری جدیدی را جایگزین رفتارهای آسیبزا کنند.
این روانشناس ادامه داد: فردی که توانایی حل مسئله ندارد، در مواجهه با مشکلات زودتر عصبانی میشود. از سوی دیگر، تابآوری یا همان توانایی تحمل و مدیریت فشارهای زندگی نیز نقش مهمی در کنترل هیجانها دارد. وقتی اتفاقات غیرمنتظره رخ میدهد، میزان تابآوری ما مشخص میکند که چگونه واکنش نشان دهیم. به همین دلیل مدیریت خشم، حل مسئله و تابآوری مانند حلقههای یک زنجیر به هم متصل هستند.
رمضانی اضافه کرد: شاید برخی ویژگیها در زندگی مشترک اهمیت کمتری داشته باشند، اما کنترل خشم از آن دسته مهارتهایی است که باید وجود داشته باشد. اگر فرد این مهارت را ندارد، لازم است آن را آموزش ببیند و تقویت کند؛ چرا که کیفیت زندگی مشترک تا حد زیادی به نحوه مدیریت هیجانها، بهویژه خشم، وابسته است.
وی بیان کرد: مدیریت خشم یک مهارت اکتسابی است و به تمرین مداوم نیاز دارد. نمیتوان انتظار داشت الگویی که شاید ده یا پانزده سال با ما همراه بوده، در مدت کوتاهی تغییر کند. در برخی مراجعان حتی بین شش تا ده جلسه زمان لازم است تا مهارتها به تدریج به بخشی از عادتهای رفتاری فرد تبدیل شوند.
منبع: فارس
{$sepehr_key_224598}