تعداد روز‌های با دمای بیش از ۴۰ درجه در مرداد ماه امسال، ۱ روز گزارش شده است

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محسن عراقی زاده با بیان اینکه تعداد روز‌های دارای دمای بیش از ۴۰ درجه در مشهد در تیرماه سال جاری ۹ روز بوده که ۶ روز آن پشت سرهم اتفاق افتاده است، افزود: این در حالی است که میانگین این عدد در سال گذشته ۵ روز و میانگین دوره ۱.۸ روز بوده است.
وی اظهار داشت: دلیل احساس گرمای بیشتر در تیرماه سال جاری را میتوان به نفوذ جریانات گرم جنوبی همراه با گسترش پرارتفاع شرق آفریقا و ماندگاری زیاد آن در شمال شرق کشور دانست.
به گفته وی، در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته و دوره آماری در تمامی ایستگاه‌ها افزایش بارش داشته ایم که بیشترین درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ترتیب مربوط به ایستگاه‌های تایباد با ۳۹۰ درصد، سبزوار با ۳۰۹ درصد و بردسکن با ۲۴۸ درصد افزایش و کمترین درصد افزایش بارش نیز مربوط به ایستگاه‌های فریمان با ۷۱ درصد، تربت حیدریه با ۷۹ درصد و مشهد با ۸۶ درصد افزایش بوده است.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی گفت: بیشترین درصد افزایش نسبت به دوره آماری مربوط به ایستگاه بردسکن با ۱۶۴ درصد افزایش و کمترین درصد افزایش نیز مربوط به ایستگاه تربت حیدریه با ۹ درصد افزایش بوده است.
وی همچنین درخصوص احساس گرمای بیشتر در تیرماه سال جاری بدلیل ماندگاری هوای گرم در استان افزود: میانگین دما در سال زراعی جاری ۱۶ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به سال گذشته ۰.۸ درجه کاهش داشته است و میانگین دما نسبت به دوره آماری ۰.۲ درجه افزایش را نشان می‌دهد. بیشترین کاهش دما نسبت به سال گذشته مربوط به ایستگاه بردسکن و سپس کاشمر و کلات بوده است و بیشترین کاهش دما نسبت به دوره آماری نیز مربوط به ایستگاه‌های قوچان، بردسکن و بجستان بوده است.
این مسئول گفت: میانگین دما در مشهد در سال زراعی جاری ۱۵.۷ درجه سانتیگراد بوده است که این عدد در سال گذشته ۱۶.۵ درجه سانتیگراد و در دوره آماری ۱۵ بوده است.