افتتاح راه آهن خواف – هرات برای خراسان رضوی اهمیت زیادی دارد

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی اظهارداشت: پیگیری‌های مجدانه‌ای از جانب شرکت زیربنا‌های حمل و نقل، راه‌آهن جهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های متولی در موضوع ایجاد مرز گمرکی جدید بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در منطقه «شمتیغ» شهرستان خواف در جنوب شرقی خراسان رضوی در دست انجام است. به موازات آن موضوعات و نشست‌های عمرانی مرتبط در خراسان رضوی در دست پیگیری و برگزاری است.


بیشتر بخوانید: ایران و افغانستان مرز جدید گمرکی ایجاد می‌کنند


رسولیان ادامه داد: منابع لازم برای تکمیل کل این پروژه تا پایان فاز اول تامین و روز چهارشنبه ابلاغ شد. موضوع دیگر، بحث تصویب ایجاد مرز و منطقه گمرکی جدید در منطقه مذکور از سوی کمیسیون اقتصادی دولت است که امیدواریم ظرف هفته آینده این مسئله رسما مصوب شود. طرف افغانستانی نیز موضوع را پیگیری و مقدمات آن را فراهم کرده است. به نظر می‌رسد موضوع این مرز طی دو ماه آینده به ثمر خواهد رسید.

 


بیشتر بخوانید: راه آهن خواف به هرات فرصتی برای تقویت روابط تجاری میان ایران و افغانستان


وی با اشاره به استقرار دستگاه‌ها در این مرز افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی دولت و زمان کوتاه باقیمانده تا آبان ماه نباید انتظار داشت همه نیاز‌های دستگاه‌های اجرایی در مرز شمتیغ تامین شود و در این راستا به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز نیاز است که البته تاکنون درخواست‌های متعددی از این باب، از سوی فعالان اقتصادی برای ایجاد انبار، فضای تخلیه و بارگیری کالا در مرز شمتیغ و مسیر ریلی به استانداری اعلام شده است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: فعلا فعالیت‌های گمرکی در نقطه صفر مرزی شمتیغ انجام نمی‌گیرد و فقط قرار است تردد ریلی از این مسیر انجام شود. به همین استناد، افتتاح هر چه زودتر راه آهن خواف – هرات برای خراسان رضوی اهمیت زیادی دارد و بهره‌برداری از آن هزینه‌های ترانزیت، حمل کالا و ترافیک کامیون‌ها در مرز دوغارون را کاهش می‌دهد و طبیعتا صادرات سیمان و صنایع معدنی از خراسان رضوی مزیت اقتصادی بیشتری پیدا خواهد کرد.