احتمال خطا در واکسیناسیون حیوانات خانگی

جانقربان-شهرآرانیوز| کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هاری قطعا کشنده است و اگر فردی به آن مبتلا شود، راه نجاتی ندارد.


علی محمد صفری به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با بیماری هاری مصادف با ۷ مهرماه اظهار کرد: نگهداری از حیوانات خانگی قوانین و ضوابط خاص خودش را دارد که متأسفانه در کشور ما این موارد به‌درستی رعایت نمی‌شود.


وی افزود: یکی از مسائل مهم در نگهداری حیوانات خانگی واکسیناسیون آن‌هاست که حدود ۹ واکسن از قبیل واکسن هاری حیوانات خانگی باید دریافت کنند تا در برابر این بیماری ایمن باشند.


این مقام مسئول در ادامه گفت: پستانداران اهلی و حیوانات خانگی مانند سگ‌ها و گربه‌ها ممکن است به انسان هجوم ببرند و زخمی ایجاد کنند که این زخم‌ها بسیار خطرناک است.


صفری افزود: حتی اگر واکسیناسیون حیوان انجام شود، ممکن است به‌دلیل زخم‌هایی که روی بدن حیوان به وجود آمده است و دیده نمی‌شود، باز هم دچار بیماری هاری شود.


کارشناس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۵ درصد در این واکسیناسیون احتمال خطا وجود دارد و اگر فردی در معرض آسیب و گزش قرار گرفت، باید فوری واکسن دریافت کند.


وی اظهار کرد: وقتی حیوان فردی را می‌گزد، آن شخص باید محل زخم را ۱۵ دقیقه با آب فراوان شست‌وشو دهد.

 

درباره بیماری هاری وروش های پیشگیری از آن


این مقام مسئول گفت: حتی یک خراش جزئی از حیوانات را هم باید جدی گرفت، زیرا پنجه حیوانات با خاک در ارتباط است و علاوه بر هاری ممکن است ناقل کزاز نیز باشد.


صفری درباره انتقال ویروس کرونا از طریق حیوانات خانگی نیز اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی هنوز انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق پشم و موی حیوانات را اثبات نکرده و امکان انتقال ویروس از طریق حیوان به انسان بسیار کم است.