تلاش مجلس برای ضابطه‌مند کردن حضور مهاجران خارجی در کشور

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی‌اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه ضابطه مشخصی برای مهاجرت و تردد اتباع خارجی نداریم، گفت: علیرغم پذیرایی و مهمان‌نوازی خوبی که از اتباع برخی کشورها داشتیم نتوانستیم بهره‌برداری مطلوبی را داشته باشیم و از سویی بدهکار هم شدیم.

ورود بی‌ضابطه اتباع خارجی به اشتغال داخلی آسیب می‌زند

سخنگوی فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس از نبود سیاست مشخص در حوزه مهاجرت‌پذیری، سامان‌دهی، آموزش و اشتغال اتباع خارجی انتقاد کرد و افزود: ورود بی ضابطه اتباع به اشتغال داخلی آسیب می‌زند در این رابطه در هر دوره‌ای ضابطه، آئین‌نامه و بخش‌نامه‌ای صادر می‌شود. اما سیاست واحد مشخص و تعریف شده‌ای نداریم و تصمیم‌گیری‌های بدوی و آنی دولت‌ها و افراد باعث شده هزینه‌های گزافی طی سالیان اخیر به کشور تحمیل شود و از سویی ضوابط مهاجرپذیری را به اندازه‌ای سخت کردیم که عده‌ای مجبور می‌شوند به صورت غیرقانونی وارد کشور شوند.

 

وی یادآور شد: به عنوان مثال از آنجایی که افرادی که تبعه ایران بر اساس قانون حق خرید اموال غیرمنقول را ندارند و در واقع خرید ملک برای آنها غیرممکن است. برخی اتباع ملک را با کسی شریک شده و در نهایت ملک را می‌خرند در حالی که هیچ کنترلی بر معاملات انجام نمی‌شود.

 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین باید در این رابطه ضوابطی را تعیین کرد زیرا باعث جذب سرمایه خارجی می‌شود و در صورتی که آن را سازماندهی نکنیم تبدیل به بحران خواهد شد.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر بتوانیم ضابطه‌هایی را برای کنترل اتباع خارجی پیش‌بینی کنیم، سختگیری‌های بی مورد نداشته باشیم، در جاهایی که به اشتغال آنها نیاز است از ظرفیت‌شان استفاده کنیم و در مواردی که به اشتغال داخلی لطمه وارد شود اجازه فعالیت و اشتغال به آن‌ها داده نشود و همچنین ورود و خروج آنها قانونمند و ضابطه‌مند شود با موضوع ورود و خروج غیرقانونی مواجه نخواهیم شد.

 

عنابستانی با یادآوری اینکه طرحی در مجلس برای ضابطه‌مند کردن حضور مهاجران تدوین شده که به جریان خواهد افتاد، گفت: البته اگر وزارت کشور به دنبال ساماندهی مسئله مهاجرت است و می‌خواهد لایحه ارائه کند اولویت بررسی با لایحه دولت است.

مرزها را نمی‌توان مسدود کرد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مرزها را نمی‌توان مسدود کرد، گفت: این اقدام هزینه‌های کلان در پی دارد. زیرا هزاران کیلومتر مرز زمینی و هوایی داریم و باید ضوابطی مشخص شود که ورود و خروج اتباع قانونی و تبدیل به فرصت شود نه تهدید؛ متاسفانه به دلیل نبود ضابطه‌ها حضور اتباع بیگانه در کشور تبدیل به تهدید شده و کنترلی بر عملکرد آن‌ها نمی‌شود بنابراین باید مانند تمامی کشورهای دنیا ضوابطی پیش‌بینی شود.

منبع: خانه ملت