افزایش ۳۸ درصدی سپرده‌های بانکی
به گزارش شهرآرانیوز؛ بانک مرکزی روز گذشته ۷ مهر ۱۳۹۹، گزارشی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان را در پایان تیرماه امسال منتشر کرد. براساس این گزارش، خراسان رضوی با ۱۳۲۲.۹ هزار میلیارد ریال مانده سپرده در رتبه سوم کشور پس از تهران و اصفهان قرار دارد. همچنین میزان سپرده‌های استان پس از کسر سپرده قانونی ۱۱۸۵.۵ هزار میلیارد ریال و مانده کل تسهیلات جاری و غیرجاری، ۶۴۶ هزار میلیارد ریال است.

همچنین در این گزارش آمده است که مانده مجموع سپرده‌ها بالغ‌بر ۲۹۳۲۶.۱ هزار میلیارد ریال شده که نسبت‌به مقطع مشابه سال قبل ۸۴۲۱.۱ هزار میلیارد ریال یعنی ۳۸ درصد و نسبت‌به پایان سال قبل، معادل ۳۴۲۳.۳ هزار میلیارد ریال یعنی ۶/۱۲ درصد افزایش یافته است.

شاید از افزایش سپرده‌ها بتوان این‌طور برداشت کرد که نقدینگی در دست مردم افزایش یافته و ازطرفی بی‌ثباتی بازار‌های دیگر افراد را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها تشویق کرده است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، مانده مجموع تسهیلات بالغ‌بر ۲۱۲۴۸.۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۵۱۳۹.۳ هزار میلیارد ریال یعنی ۹/۳۱ درصد و نسبت‌به پایان سال قبل، ۱۸۹۲.۴ هزار میلیارد ریال یعنی ۸/۹ درصد افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۳۷۱۲.۴ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه‌وبویراحمد معادل ۷۳ هزار میلیارد ریال است. بیشتر ارقام تسهیلات شامل مطالبات از دولت، خالص تسهیلات اعطایی اعم از ریالی و ارزی و مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول است که نسبت‌به قبل افزایش داشته است.
نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی، ۵/۷۶ درصد است که نسبت‌به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۵/۴ و ۹/۲ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.