تأخیر در واریز پول فروش سهام عدالت، چرا؟

نجمه سرباز | شهرآرانیوز، با گذشت حدود ۷ ماه از آغاز واگذاری سهام عدالت، مشکلات مردم با دریافت پول از بانک‌ها و کارگزاری‌ها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که مقامات مسئول یا جوابی به این سؤال‌ها و انتقاد‌ها نمی‌دهند یا جواب‌های آن‌ها برای مردم قانع‌کننده نیست. پیام‌های مردم نشان می‌دهد با وجود رعایت ۲ نکته صحت اطلاعات و زمان واگذاری، نه‌تن‌ها پول را کامل نگرفته‌اند که برخی حتی ریال هم به حسابشان واریز نشده است.

 

مشکل واریزنشدن پول سهام عدالت از کجاست؟

دراین‌باره حسین امیررحیمی، مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان خراسان رضوی، در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه توزیع سهام عدالت در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی کشور در سال ۸۵ اجرا شد و ۴۹ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹۳ نفر مشمول دریافت این سهام شدند که می‌توان به مشمولان نهاد‌های حمایتی، روستاییان و عشایر، شاغلان و بازنشستگان، ایثارگران، بیماران خاص، خدام مساجد و حسینیه‌ها، روزنامه‌نگاران، زنان سرپرست خانوار، کارکنان ستاد نماز جمعه، طلاب حوزه‌های علمیه و گروه‌های عمومی اشاره کرد.


وی سهم استان خراسان رضوی را از مجموع ۴۹ میلیون سهام عدالت توزیع‌شده، ۴ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۱۹۳ سهم بیان کرد و افزود: ارزش اولیه سهام خانوار‌های استان که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند، حدود ۱۴۳۷ میلیارد تومان و ارزش سهام عدالت خانوار‌هایی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود برگزیده‌اند، معادل ۶۹۰ میلیارد تومان بوده که در مجموع ارزش اولیه سهام عدالت خانوار‌های استان خراسان رضوی حدود ۲۱۲۶ میلیارد تومان بوده است.

 

۴۸ درصد مشهدی‌ها سهام عدالت دارند

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی همچنین بیان کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مشهد سهام عدالت دارند که ۴۸ درصد جمعیت کل شهر است. این کلان‌شهر در این زمینه برخوردارتر از کل استان است.
وی با بیان اینکه سهام‌ها از ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت خارج از بورس هستند، درباره ارزش شرکت‌های بورسی سهام عدالت نیز گفت: ارزش شرکت‌های بورسی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که نشان می‌دهد هر فردی ارزش سهامش تا پایان سال ۹۸ حدود ۱۰ میلیون تومان است.


به گفته وی، بعد از آزادسازی سهام عدالت با موافقت رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت‌ماه امسال تعداد یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۰۰ نفر از خانوار‌های استان (۳۲ درصد) روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند و بقیه خانوار‌ها برای مدیریت سهام عدالت خود یا اقدام نکرده‌اند یا شیوه غیرمستقیم را برگزیده‌اند.

 

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان خراسان رضوی با بیان اینکه ارزش کل سهام عدالت خانوار‌های استان خراسان رضوی بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان است و ارزش سهام کسانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود برگزیده‌اند، هیچ تفاوتی با ارزش سهام به روش غیرمستقیم ندارد، افزود: باتوجه‌به ارزش کلی سهام عدالت استان که حدود ۷۷ هزار میلیارد تومان است، اگر خانوار‌های استان به آزادسازی ۶۰ درصد سهام خود اقدام کنند، سهام عدالت آزادشده در استان حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود.


دارندگان سهام عدالت وام می‌گیرند

وی در ادامه درباره شرایط استفاده از تسهیلات با ضمانت سهام عدالت خاطرنشان کرد: دارندگان سهام عدالت ازاین‌پس می‌توانند در همه بانک‌ها سهام عدالت را به‌عنوان وثیقه بگذارند و کارت اعتباری خرید دریافت کنند. ارائه کارت اعتباری، دستورالعملی است که بانک مرکزی بخش‌نامه کرده و همه بانک‌ها توافق کردند تا ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت را به‌صورت تسهیلات پرداخت کنند.


امیررحیمی افزود: سود دریافتی بانک‌ها با ارائه کارت اعتباری ۱۸ درصد است و متقاضیان به مراجعه حضوری به بانک‌ها نیاز ندارند، به‌طوری‌که سامانه‌های الکترونیکی تعریف‌شده، از ۲ طریق داده اطلاعاتی شماره شبا و شماره تلفن همراه مشتری شناسایی و فرایند بانکی از طریق سیستم‌های الکترونیکی به‌سرعت انجام می‌شود.


او ادامه داد: هم اکنون بانک‌های ملی و ملت کاملا الکترونیکی شده‌اند و سایر بانک‌ها هم کار الکترونیکی‌شدنشان در حال انجام است. برای گرفتن کارت اعتباری به هیچ وثیقه و ضامن دیگری نیاز نیست و فقط با ارائه سهام عدالت، مردم می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. این کارت‌های اعتباری، وام نیست و شرایط خاصی دارد که اگر متقاضی آن، شرایط را رعایت کند، هیچ سودی لازم نیست پرداخت کند.


مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان به دستورالعمل استفاده از این کارت‌ها اشاره و بیان کرد: از نخستین تراکنشی که از کارت اعتباری استفاده می‌شود، مشتری یک ماه فرصت دارد تا مبلغ هزینه‌شده را تسویه کند و این کارت‌ها هرماه شارژ می‌شود و اگر تا ۳۰ روز مشتری مبلغ کسرشده کارت را تسویه نکند، باید بهای سود ۱۸ درصد را به بانک پرداخت کند. برای مرحله دوم واگذاری ای‌تی‌اف‌ها نیازمند تصمیم دولت هستیم و هر تصمیمی که گرفته شود، وزارت اقتصاد و بانک‌ها مکلف به انجام آن است.


به گفته وی، ۳ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۰۴ دارنده سهام عدالت در خراسان رضوی می‌توانند معادل ۵۰ درصد ارزش کل سهام خود، حدود ۱۰ میلیون تومان، تسهیلات به‌صورت کارت اعتباری با ضمانت سهامشان دریافت کنند.

 

مشکل تأخیر در واریزی‌های سهام عدالت ادامه دارد

دکتر امیر رحیمی در ادامه با اشاره به صحبت‌های وزیر اقتصاد و امور دارایی گفت: هیچ بانکی اجازه ندارد کمتر از ارزش بازار بورس، سهام عدالت را خریداری کند. احتمالا اشتباهی در محاسبات ارزش بازار بورس انجام می‌شود و این موضوع موجب تأخیر در واریز پول خرید سهام عدالت می‌شود. سهام‌داران می‌توانند متناسب با شرایط بازار و به موجب فرمول تعیین‌شده، سهام عدالت خود را به بانک‌ها بفروشند.


در این راستا، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اعلام کرده است که اولویت نخست شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بانک‌ها و شبکه کارگزاری در فروش سهام عدالت، حفاظت و صیانت از دارایی‌های مشمولان سهام عدالت است تا از سوء‌استفاده‌های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود، به‌طوری که هیچ فردی غیر از خود سهام‌دار امکان سفارش‌گذاری برای فروش سهام را نداشته باشد.


موضوع مهم دیگر این است که وجوه حاصل از فروش سهام عدالت باید به حساب خود فرد واریز شود.
اما مواردی وجود دارد که شماره شبای بانکی تعدادی از مشمولان به اشتباه، راکد یا مسدود بوده و به همین علت این وجوه به حساب آن‌ها واریز نشده است و این افراد نیز باید اطلاعات بانکی خود را اصلاح کنند.


وی تصریح کرد: یکی از مواردی که باعث طولانی‌شدن پرداخت وجه حاصل از فروش سهام عدالت به‌وسیله کارگزاری بانک‌ها می‌شود، نداشتن کد بورسی است، به‌طوری که اگر فرد کد بورسی نداشته باشد، به‌دلیل حجم تقاضای زیادی که برای دریافت این کد در کشور وجود دارد، صدور آن بین ۷ تا ۱۰روز زمان می‌برد. از طرفی افرادی که شیوه غیرمستقیم را انتخاب کرده باشند، فرایند فروش سهام آن‌ها از سوی کارگزاری بانک‌ها کمی زمان‌بر است.


امیررحیمی تصریح کرد: یکی از نکات دیگری که باعث طولانی‌شدن فروش سهام عدالت و به‌طور طبیعی واریز به حساب افراد می‌شود، این است که اکنون ۶۰ درصد این سهام آزاد شده است. این موضوع باعث می‌شود کارگزاری‌ها با مسائلی در نحوه چگونگی واگذاری سهام‌ها، به‌طوری که سقف تعیین‌شده رعایت شود، روبه‌رو شوند، در صورتی که اگر این سهام به‌طور کامل آزاد باشد، این مسئله از بین خواهد رفت و متقاضیان در فرصت زمانی کوتاه می‌توانند به منابع مالی خود دست پیدا کنند.


امیر رحیمی در ادامه به اطلاعیه صادرشده از طرف وزارت اقتصاد اشاره کرد و گفت: دراین‌باره وزارت اقتصاد درباره مشکلات فروش و واریز وجه سهام عدالت اطلاعیه‌ای صادر کرده است.


مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فروشندگان سهام عدالت چنانچه با تأخیر غیرمعمول در واریز مبلغ حاصل از فروش سهام عدالتشان مواجه شده‌اند، می‌توانند مشکل خود را در بخش ارتباط مستقیم با وزیر امور اقتصادی و دارایی که در پورتال این وزارتخانه به‌نشانی mefa.gov.ir تعبیه شده است، با درج مشخصات فردی، شماره تماس و کد هویت ملی مطرح کنند.

 

در این اطلاعیه، شماره تلفن ۳۳۹۶۷۳۰۰- ۰۲۱ نیز برای پیگیری این گروه از مردم معرفی شده است.


مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خراسان رضوی گفت: در سبد سهام عدالت هر فرد، حدود ۲۴ شرکت بورسی وجود دارد که بر اساس دستورالعمل تاکنون ۶۰ درصد آن‌ها مجوز واگذاری دارد و به‌وسیله بانک عامل یا کارگزاری‌های این سهام قابل واگذاری است؛ بنابراین برای تنوع سهام و امکان بسته‌بودن نماد برخی از این سهام، وجوه حاصل از این واگذاری به‌مرور زمان به حساب ذی‌نفع واریز می‌شود. 

آخرین اخبار درباره سهام عدالت را در شهرآرانیوز بخوانید.