زنان افغانستان: در هیچ‌ جنگی دخیل نبودیم اما خواهان صلح پایدار هستیم

به گزارش شهرآرانیوز - این نشست همزمان با کابل در دیگر نقاط افغانستان نیز برگزار شده بود که با صدور یک قطعنامه 9 ماده‌ای از سوی حاضران به پایان رسید.

 

در این قطع‌نامه آمده است که مطابق فتوای عالمان دین، جنگ در افغانستان نامشروع بوده و ما از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که از منبرها برای فرهنگ صلح‌پذیری استفاده کنند.

 

زنان حاضر در این نشست توجه به حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر افغانستان به ویژه دستاوردهای زنان، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی در روند مذاکرات را مهم دانستند و حفظ قانون اساسی را به عنوان وثیقه ملی امری ضروری عنوان کردند.

 

شرکت‌کنندگان این نشست تاکید کردند که از خانواده‌های آسیب‌دیده از جنگ و قربانیان نیروهای امنیتی و غیرنظامی و نیز از حفظ، پایداری و تقویت نیروهای امنیتی حمایت همه جانبه صورت گیرد.

 

آنان همچنین خواهان حمایت کشورهای همسایه و منطقه از روند صلح افغانستان شدند و جامعه جهانی خواستند که صلح پایدار در کشور را تضمین و از نیروهای امنیتی حمایت کنند.

 

به گفته آنان زنان در هیچ جنگی دخیل نبوده، اما برای پایان دادن به آن و رسیدن به صلح پایدار، همواره تلاش کرده و قربانی داده‌اند، از این‌رو خواستار زند‌گی مسالمت‌آمیز همراه با هم‌پذیری قومی، زبانی و مذهبی در افغانستان شدند.