میزبانی «خانه بهار» از استادان دانشگاه

گروه هنر| در طول سال‌های برگزاری جشنواره استقبال از بهار، هنرمندان بسیاری به دیر منتشر شدن فراخوان و زمان کم برای ساخت و تحویل آثار معترض بودند؛ اتفاقی که به نظر آن‌ها و برخی کارشناسان، باعث کاهش کیفیت آثار و سختی کار طراح و سازنده می‌شد اما امسال جشنواره «خانه بهار» برخلاف دو دوره پیشینش و همچنین 10دوره جشنواره استقبال از بهار، از روزهای اولیه تابستان با انتشار فراخوان و برگزاری نشست‌های تخصصی به استقبال بهار99 رفته‌ است.
بر این اساس، پنجشنبه 14شهریور، نشست تبیین بخش دانشگاهی این دوره از جشنواره با حضور اعضای هیئت‌علمی و مدیران گروه دانشگاه‌های هنر سراسر کشور و همچنین جمعی از مدیران شهری، در خانه هنرمندان مشهد برگزار شد.


تبدیل شدن مشهد به برند هنری کشور
احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی‌واجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد، در این نشست گفت: تمام سعی ما بر این بوده است که فضای هنری شهر مشهد را به برندی برای تمام کشور تبدیل کنیم، از این‌رو باوجود همه سختی‌ها و مشکلات موجود در بهار97، پیگیر اجرای کارهای هنری در مشهد شدیم و در سال98 نیز توانستیم موضوعات را دقیق‌تر و متنوع‌تر پیش ببریم.
به نظر او، تمام این تلاش‌ها باعث رشد چشمگیر فضای هنری مشهد شده است، به‌طوری‌که این شهر امروز میزبان استادان و اهالی هنر از سراسر کشور است: «امروز درحالی‌که هنوز چند ماه تا آغاز سال99 باقی است، موفق شدیم از حضور استادان و پیش‌کسوتان عرصه هنر بهره بگیریم که بی‌شک حرکت رو به جلویی است و منجر به پیشرفت در این حوزه می‌شود.»
اصولی با اشاره به این موضوع که در گذشته، نبودِ تقاضا برای مصرف آثار هنری از ضعف‌های شهر مشهد بود، از تبدیل این ضعف به قوت برای مشهد خبر داد. به‌گفته او امروز، با گذشت 12سال از جشنواره استقبال از بهار، شهروندان به وجود آثار هنری در شهر حساس شده‌اند، از این‌رو باید دقت بیشتری در ارائه و انتخاب آثاربشود.


توجه به اقتصاد هنر در جشنواره خانه بهار99
محمــدمحسن مصحـــــفی، سرپرست سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری مشهد، نیز در این نشست از ایجاد بستر مناسب برای توجه به اقتصاد هنر در جشنواره خانه بهار99 خبر داد. او با اشاره به سابقه دوازده‌ساله جشنواره استقبال از بهار مشهد گفت: امسال سعی کرده‌ایم بستری فراهم کنیم که ضمن ایجاد ارتباط با هنرمندان و اهالی دانشگاه، تجربه مناسبی را نیز منتقل کنیم.
او نقطه قوت برنامه‌های هنری شهر را آشنایی شهروندان با هنر صحیح معرفی کرد و ارائه آثار هنری فاخر را در بهبود سلیقه و ذائقه هنری مردم، موثر دانست.
به‌گفته مصحفی، جشنواره‎‏های هنری استقبال از بهار، فرازونشیب‎های زیادی را طی کرده و بعد از 12سال، تجربه‌های بسیار ارزشمندی به‌دست آورده است که با کمال میل می‌توانیم آن‌ها را دراختیار شهرها و کشورهای دیگر قراربدهیم.
او در پایان صحبت‌هایش به زمان‌بندی این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: امسال زمان‌بندی جشنواره، تغییر کرده است و آثار زودتر دریافت می‌شود. امیدواریم امسال با بستری که ایجاد شده است، اتفاق‌های خوبی درزمینه ارتقای سطح هنری شهر رخ بدهد.


نگاه هنری مشهد، یک نگاه ملی است
«مشهد متعلق به تــــــک‌تـــک ایرانی‌هاست و نگاه هنری در آن، یک نگاه ملی است.» این صحبت علیرضا شیخی، دبیر بخش دانشگاهی سومین جشنواره هنر سال99 است. او که خود عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر تهران است، در این نشست از جای خالی دانشگاهیان در دوره‌های قبل جشنواره‌های استقبال از بهار مشهد گفت و مدعی شد که امسال حضور دانشگاهیان، فضای هنری مشهد را غنی‌تر خواهد کرد.
شیخی با اشاره به محورهای کلی ارائه آثار جشنواره خانه بهار گفت: تزئینات و آذین‌بندی شهری، نقاشی‌دیواری و گرافیک شهری محورهای اصلی برگزاری جشنواره هنری خانه بهار در سال1399 است، از این‌رو امسال از استادان هنری خواهش کرده‌ایم که قسمتی از پروژه‌های کلاسی‌شان را به مسائل هنری شهری اختصاص دهند.
به نظر این عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر تهران، با این اتفاق و با وجود ظرفیت بزرگی که در سراسر کشور به‌چشم می‌خورد، تحولات بزرگی در عرصه هنری مشهد رخ خواهد داد.
شیخی در ادامه صحبت‌هایش از برگزاری یک همایش هنری خبر داد و گفت: به‌همت اداره امور هنری شهرداری مشهد با پشتیبانی شهردار و با یاری دانشگاه هنر، قرار است همایش هنرهای شهری ایران در سطح بین‌المللی برگزار شود. این همایش با حضور میهمانان خارجی در چهار محور «تزئینات وابسته به معماری در شهر»، «گرافیک شهری»، «هنرهای محیطی» و «هنرهای خیابانی» شامل نمایش و موسیقی برگزار می‌شود.


دانشگاهیان می‌توانند سیاست‌گذار باشند
به گفته فاطمه کاتب، مدیرگروه پژوهش هنر در دانشگاه الزهرای تهران، در حاشیه نشست تبیین بخش دانشگاه جشنواره هنرهای شهری مشهد، در همه جای دنیا دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و جوانان دانشجو در راستای تعامل‌های شهری و در هر زمینه‌ای که شهری بخواهد توسعه یابد، می‌توانند سیاست‌گذار کلی باشند.
به نظر کاتب، اقدامی که خانه هنرمندان مشهد انجام داده، یک اقدام بسیار ارزشمند است؛ چرا که کمتر پیش آمده است که از تمامی دانشگاه‌ها دعوت شود تا گرد هم آیند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند: «این تبادل نظر همکاری خوبی را بین شهرداری، دانشگاه و خانه هنرمندان رقم می‌زند.»
او ابراز امیدواری کرد این تجربه موفق و ادامه‌دار شود و به شهرهای دیگر هم انتقال یابد.
به گفته این استاد دانشگاه، باید همیشه به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان بها داده شود و از نظرات آن‌ها استفاده شود: «بخش‌های مختلف فراخوان جشنواره هنرهای شهری مشهد را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم و فکر می‌کنم که بیشتر از کمیت بخش‌های متعدد در یک جشنواره، کیفیت آن مهم است.»


شهرداری مشهد، پیش‌گام در تعامل با دانشگاه
محمدرضا عمادی، دکترای تخصصی پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان، نیز در حاشیه این نشست گفت: باید از این اقدام شهرداری تقدیر شود؛ چرا که ارتباط با دانشگاه کار بسیار درستی است و کاملا بجاست و از این ظرفیت باید استفاده کرد تا دانشگاه از لاک کارگاهی خود بیرون بیاید و در حیطه وسیع‌تری مثل فضای شهری تجارب خود را عینی‌تر و عملی‌تر بروز دهد.
به نظر عمادی، هم دانشگاه می‌تواند از این تعامل بهره‌مند شود و هم شهرداری می‌تواند از جایگاه علمی دانشگاه استفاده کند که خوشبختانه شهرداری مشهد در این موضوع پیش‌گام است.