همه چیز درباره روند ثبت‌نام تذکره الکترونیکی مهاجران افغانستانی در ایران
به گزارش شهرآرانیوز - حکمت‌الله حبیبی نماینده اداره ملی احصائیه افغانستان مستقر در ایران می‌گوید: هنوز راه‌حلی برای اصلاح فرم افرادی که مورد اخاذی قرار گرفته‌اند، پیدا نشده و در صورت رفع مشکل به آن‌ها اطلاع رسانی خواهد شد.
 
مدیر پروسه صدور تذکره الکترونیکی برای مهاجران در ایران تصریح کرد که متقاضیان تذکره الکترونیکی می‌توانند از خانه و با موبایل و یا مراجعه به کافی‌نت برای دریافت تذکره ثبت نام کنند. هیچ کافی نت یا جای مشخصی از طرف دولت افغانستان برای انجام این کار معین نشده است.
 
این درحالی است که حدود یک ماه از آغاز صدور تذکره الکترونیکی در دو مرکز «سلیمان‌خانی» در تهران و کنسولگری افغانستان در مشهد، می‌گذرد و این روند تا صدور تذکره الکترونیکی برای همه مهاجران افغانستانی که در ایران زندگی می‌کند ادامه دارد.
 
نماینده اداره ملی احصائیه افغانستان که برای این کار در ایران مامور شده است می‌گوید: هم اکنون روزانه ۴۰۰ نفر در تهران  و ۳۰۰ تن دیگر در مشهد بایومتریک می‌شوند.
 
حبیبی ادامه داد که با فعال شدن سه مرکز دیگر تذکره الکترونیکی در اردوگاه گل تپه تهران، اردوگاه چهارچشمه مشهد و همچنین شهر کرمان ایران که احتمالا تا یک ماه آینده فعال خواهند شد و هم‌چنین آمدن کارمندان جدید این اداره، روزانه تا ۵ هزار نفر در ایران برای دریافت تذکره الکترونیکی، بایومتریک می‌شوند.
 
وی خاطرنشان کرد که فعلا پروسه ثبت نام برای دریافت تذکره الکترونیکی با ۲۹ کارمند در تهران و مشهد پیش می‌رود و ۹۳ تن دیگر با گرفتن ویزای جمهوری اسلامی ایران تا هفته‌های آینده به این جمع اضافه خواهند شد.
 
حبیبی افزود: تاکنون هیچ کارمند محلی در این پروسه از مهاجران ساکن ایران استخدام نشده و با فعال شدن مراکز دیگر، در صورت نیاز  با هماهنگی سفارت افغانستان در تهران، کارمندان محلی استخدام خواهند شد.
 
وی در مورد مدت مأموریت تیم تذکره الکترونیکی و زمان تکمیل این پروسه برای بیش از سه میلیون مهاجر در ایران گفت: سعی می‌کنیم تا این روند در یک سال به پایان برسد، اما اگر تا یک سال تمام نشد، پروسه تمدید می‌شود و تمام مهاجرین ما، تا یک نفر هم که باشد، برایشان تذکره تابعیت صادر خواهیم کرد. مهاجرین نگران نباشند، ما آمده‌ایم تا به تمام هم‌وطنان سند تابعیت داده شود.
 
حبیبی خاطرنشان کرد: تعداد مراکز تذکره در این سایت به ۶ مرکز افزایش یافته و هر تبعه افغانستان می‌تواند نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت خود را انتخاب نموده و ثبت‌نام کند.
 
نماینده اداره احصائیه در ایران در مورد سوءاستفاده برخی افراد و کافی‌نت‌ها در مورد ثبت‌نام برای تذکره الکترونیکی افزود: در روز‌های اول کافی‌نت‌ها و آدم‌های سودجو سوءاستفاده‌هایی از مردم کردند، اما این موضوع از طرف سفارت در ایران و همکاران فنی ما در کابل کنترل شد و سایت بسته شد، و باز از طریق سایت سفارت اطلاع رسانی صورت گرفت.
 
این مقام اداره ملی احصائیه افغانستان درباره پاسخ به این سئوال که آیا ۱۰ دلار برای صدور تذکره الکترونیکی زیاد نیست افزود: قبلا هم در قسمت تأیید تذکره از طرف سفارت در تهران مبلغ ۱۰ دلار گرفته می‌شد. به نظر من، فعلا در بدل یک تذکره الکترونیک که نه نیازی به تأیید و ترجمه دارد، و این خدمات در یک کشور دیگر داده می‌شود، ۱۰ دلار هزینه زیادی نیست.
 
وی ادامه داد که سفارت افغانستان در تهران پیشنهاداتی در این زمینه را به وزارت امور خارجه در کابل فرستاده است.

چگونه برای دریافت تذکره الکترونیکی ثبت نام کنیم؟

رفیع‌الله باهر، مدیر پروسه تذکره الکترونیکی در ایران در مورد چگونگی ثبت نام در این پروسه گفت: پروسه توزیع تذکره الکترونیکی در ایران، همانند افغانستان است. یک شخص اگر بخواهد تذکره الکترونیک بگیرد، خودش می‌تواند در سایت ملی احصائیه و معلومات به آدرس nid.nsia.gov.af ثبت نام کند. بعد از ثبت‌نام، اسناد او پیش همکاران ما می‌رود و بعد از چک، کنترل، و تثبیت هویت، با آن‌ها برای انجام بایومتریک تماس گرفته می‌شود.
 
وی تصریح کرد: متقاضی تذکره الکترونیکی می‌تواند از خانه، موبایل و یا از کافی‌نت برای دریافت تذکره ثبت نام کند؛ ما هیچ کافی نت مشخصی را برای این کار معرفی نکردیم و سایت هم به روی همه هم‌وطنان باز است و می‌توانند از هر جایی ثبت نام کنند.
 
مدیر پروسه تذکره الکترونیکی در ایران با تأکید بر اینکه هر وقتی نوبت بایومتریک متقاضیان رسید، با آن‌ها تماس گرفته می‌شود، ادامه داد: پس از تماس مهاجرین برای بایومتریک به مراکز مراجعه می‌کنند و مشخصات‌شان گرفته می‌شود.
 
باهر ادامه داد که، چون چاپ تذکره در کابل صورت می‌گیرد، پس از انجام بایومتریک تذکره در کابل چاپ شده و زمانی که به دست آن‌ها رسید، مجددا برای گرفتن تذکره با مهاجرین تماس گرفته می‌شود.
 
وی تأکید کرد: مراجعه کنندگان برای بایومتریک باید کپی اسنادی را که ثبت‌نام کرده‌اند، با خود داشته باشند و هم‌چنین اسناد اصلی هویتی‌شان همراه‌شان باشد.
 
مدیر پروسه تذکره الکترونیکی در ایران خطاب به مهاجران افزود: موضوعی که باید به مراجعه کنندگان گفته شود، این‌که باید کمی با حوصله باشند. همچنین هر کسی بدون نوبت بیاید، کارش انجام نمی‌شود، تا وقتی که با آن‌ها تماس نگرفتند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجایی که چاپ تذکره در کابل صورت می‌گیرد، ۱۰ تا ۱۵ روز طول می‌کشد تا این تذکره‌ها پس از چاپ به مراکز در ایران برسد.
 
منبع: صدای افغان