شناسایی ۳۹ اثر تاریخی برای واگذاری به بخش خصوصی

به گزارش شهرآرانیوز، ابوالفضل مکرمی فر افزود: به استناد دستورالعمل شرایط واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جدید، نیمه تمام، تکمیل شده و آماده بهره برداری به بخش غیردولتی و در اجرای ماده (۲۷) قانون الحاقی برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت امسال ۱۸ اثر تاریخی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
وی ادامه داد: در گام نخست تعداد ۸ اثر شامل، مرمت، بهسازی و احیای کاروانسرای یونسی (بجستان)، مرمت، بهسازی و احیای کاروانسرای فخر داوود (شهرجدیدبینالود)، مرمت، بهسازی و احیای کاروانسرای مزینان، مرمت، بهسازی و احیای کاروانسرای کامه (تربت حیدریه)، مرمت، بهسازی و احیای کاروانسرای آهنگ (بجستان)، مرمت، بهسازی و احیای حمام تاریخی حاج رئیس (تربت حیدریه) و مرمت، بهسازی و احیای مصلی تاریخی سبزوار واگذار می‌شود.
وی درباره نحوه و مدت واگذاری این ابنیه به بخش خصوصی اظهار کرد: این پروژه‌ها به صورت قرارداد بی او ال تی (bolt ساخت، بهره برداری، واگذاری و اجاره) در دوره‌های ۵، ۱۰ و ۱۵ ساله خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی از برگزاری جلسه کارگروه واگذاری ماده ۲۷ خبر داد و گفت: در جلسه این کارگروه با حضور نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، دادگستری کل استان، اتاق اصناف استان و دیگر اعضا این کارگروه برگزار و مصوب شد که در گام نخست ۸ پروژه واگذار شود.
وی با اشاره به حجم سرمایه‌ای که توسط این پروژه‌ها جذب خواهد شد اظهار کرد: در مجموع این ۸ پروژه حدود ۱۶۰ میلیارد ریال سرمایه جذب خواهد کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به محدودیت‌های منابع مالی دولتی گفت: علاوه بر استفاده بهینه از منابع دولتی باید به دنبال راهکار‌های دیگری از جمله استفاده از منابع بخش خصوصی و هم افزایی بخش دولتی بهره‌مند شویم که واگذاری‌ها ماده ۲۷ یکی از راهکار‌های قانونی استفاده از منابع بخش خصوصی است.
مکرمی فر ادامه داد: قبل از واگذاری مطالعاتی انجام شده و میزان سرمایه گذاری لازم، شرایط اقتصادی و اجتماعی منطقه و نرخ بازگشت سرمایه بررسی شده است و بر مبنای این مطالعات واگذاری‌ها صورت خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: تمام واگذاری‌ها برابر قانون به افرادی دارای صلاحیت واگذار خواهد شد که علاوه بر جنبه اقتصادی حفظ اثر تاریخی نیز مد نظر آن‌ها باشد و فقط به منافع اقتصادی ناشی از سرمایه گذاری نباشند.
مکرمی تصریح کرد: به زودی مناقصه واگذاری این پروژه‌ها از طریق روزنامه‌های کثیر الانتشار اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به طرح مثلث اقتصادی استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از زمینه‌هایی که مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی می‌تواند ظهور و بروز پیدا کند، حوزه‌های سه گانه این اداره کل است که تاکنون اقدامات زیادی در این راستا انجام شده است.
وی به حمایت استاندار از طرح‌های توسعه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در شهرستان‌ها و به ویژه روستا‌های استان علاوه بر ایجاد ثروت در روستا‌ها و توسعه اقتصادی روستا‌ها از مهاجرت بی رویه به شهر‌ها جلوگیری می‌کند.
وی یادآور شد: با توجه به رفتار مهمان نوازانه و روی گشاده روستائیان، جذب گردشگر به راحتی امکان پذیر است و تقریبا جریان از گردشگری روستائی و بوم گردی به راه افتاده که با استقبال مردم همراه بوده است.
وی ادامه داد: راه اندازی و تشکیل انجمن‌های میارث فرهنگی باعث توجه ویژه روستائیان به آثار تاریخی و فرهنگی شده که با مشارکت مردم روستا‌ها همراه بوده و تاکنون در ۴۵۰ روستای استان انجمن میراث فرهنگی تشکیل شده است.