بافندگان فرش دست‌باف از مزایای بیمه روستاییان و عشایر استفاده کنند
طنین همتی، شهرآرانیوز، عبداللّه احراری با اشاره به ضرورت ثبت‌نام همه بافندگان فرش دست‌باف و استفاده از تسهیلات صندوق بیمه روستاییان و عشایر تصریح کرد: بیمه تأمین اجتماعی قالی‌بافان چند سالی است که متوقف شده است و مرکز ملی فرش درحال پیگیری آن است. طبق توافق‌نامه‌ای که بین مرکز ملی فرش و صندوق بیمه روستاییان و عشایر منعقد شده، مقرر شده است ۴۰۰ هزار بافنده فرش در کشور زیر پوشش این بیمه قرار گیرند.
 
 
 

فعال حوزه فرش در ادامه تأکید کرد: اکنون فرصتی ایجاد شده است تا فرش‌بافان از صندوق بیمه عشایر و روستاییان استفاده کنند. این بیمه سال اول برای بافنده رایگان است، مشروط به اینکه اسم خود را در سازمان صنعت و معدن استان ثبت کنند تا به مرکز ملی فرش ارجاع داده شود. مزایای این بیمه نسبت به بیمه تأمین اجتماعی این است که بازدید دوره‌ای سازمان از کارگاه قالی‌بافی انجام نمی‌شود و محدودیتی برای ثبت‌نام نیست. همچنین مبلغ دریافتی از قالی‌باف ناچیز و تقریبا سالی ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. بیمه تأمین اجتماعی بیمه درمان دارد، اما این بیمه، بیمه درمان ندارد و مبلغ بازنشستگی آن متفاوت است. اکنون که شرایط برای بیمه تأمین اجتماعی فراهم نیست، این بیمه برای قالی‌باف لازم و ضروری است.

این پژوهشگر فرش ادامه داد: همه قالی‌بافان و هنرمندان در حوزه فرش دست‌باف و دست‌بافته‌های داری و دستگاهی می‌توانند به سازمان صنعت، معدن و تجارت یا به میراث فرهنگی مراجعه کنند و درخواست خود را برای بیمه روستاییان و عشایر ثبت کنند.

احراری تأکید کرد: این بیمه تبدیل‌پذیر است؛ به این معنی که اگر در آینده بیمه تأمین اجتماعی شامل حال بافندگان فرش شد، سابقه این بیمه به سنوات بیمه آن‌ها اضافه می‌شود.