طرح جمع‌آوری و سامان‌دهی کودکان کار و خیابان در مشهد کلید خورد

گروه جامعه شهرآرانیوز | غلامحسین حقدادی گفت: با‌توجه‌به شیوع بیماری کرونا، تعطیلی مدارس و افزایش آسیب‌های اجتماعی، حضور کودکان کار و خیابان نیز در مشهد افزایش یافته است و اداره کل بهزیستی استان با کمک نهاد‌های استانداری، شهرداری و دادگستری و سایر دستگاه‌های ذیربط پس از اطلاع رسانی و برخورد با عواملی که احیانا از کودکان بهره‌کشی اقتصادی می‌کنند اقدام به جمع‌آوری و سامان‌دهی این گروه از کودکان از سر چهارراه‌های مشهد کرده است.


معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی افزود: این طرح با استفاده از امکانات موسسه خیریه گلستان علی (ع) و ظرفیت خیران و نیکوکاران آغاز شده و مرکزی در مشهد به‌عنوان مکان جمع‌آوری و غربال اولیه در نظر گرفته شده است.


حقدادی در ادامه افزود: در این طرح همه پروتکل‌های بهداشتی مدنظر گرفته شده و توسط مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری تحت نظارت می‌باشد.


حقدادی ضمن اعلام تجهیز مراکز نگهداری کودکان کار و خیابان توسط بهزیستی و مؤسسه خیریه گلستان علی (ع) افزود: سامان‌دهی کودکان کار در این طرح به سه شیوه صورت می‌گیرد. ابتدا کودکان توسط شهرداری جمع‌آوری شده و به محل نگهداری اولیه طرح اورده می‌شوند. سپس بعد از شناسایی در صورت داشتن خانواده با اخذ تعهد قانونی از خانواده و دستور قضایی تحویل خانواده می‌شوند و برای ادامه مساعدت و حمایت به مرکز حمایتی کودک و خانواده همراز گلستان علی (ع) تحویل می‌گردند؛ و در صورت نبود خانواده مؤثر یا داشتن خانواده بی‌صلاحیت، کودک به مراکز قرنطینه اصلی که مراکز نگهداری بهزیستی تحویل داده می‌شود.


معاون امور اجتماعی بهزیستی در خاتمه گفت: این طرح بصورت مرحله‌ای در چند نوبت اجرا خواهد شد و در این مدت کودکان از چهارراه‌های مشهد جمع‌آوری شده و بعد از سپری‌کردن ۱۴ روز قرنطینه اولیه و تعیین تکلیف و بررسی بهداشتی به مراکز ثابت تحت نظارت بهزیستی معرفی می‌شوند تا به سامان‌دهی کودکان کار اقدام کنند. نظارت بر اجرای این طرح و دستورات قضایی توسط معاون محترم دادستان صادر می‌شود. نیروی انتظامی به‌عنوان ضابط قضایی در امر جمع‌‌آوری و تأمین امنیت مراکز همکاری دارند.