عامل اصلی گرانی بادام و گردو در خراسان رضوی مشخص شد

طنین همتی| شهرآرانیوز، هاشم نقیبی دراین‌باره اظهار کرد: میانگین تولیدات باغی استان در چند سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰ تن بوده است. امسال پیش‌بینی می‌شود با وجود سرمایی که در فروردین‌ماه بعضی محصولاتمان را تحت تأثیر قرار داد، تولیدات باغی استان بین یک میلیون و ۸۰ تا یک میلیون و ۱۰۰ تن باشد.


وی گفت: سرمای فروردین‌ماه امسال به بخشی از تولید گردو و بادام حدود ۹۰ درصد خسارت زد. همچنین محصول آلو حدود ۳۰ درصد و سیب هم حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در استان خسارت دید. دلایل گرانی محصولات مثل گردو و بادام فقط سرمای گذشته نیست، اقتصاد بازار، هزینه حمل‌ونقل و افزایش هزینه کارگر هم در این افزایش بی‌تأثیر نبوده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه اضافه کرد: در تولید محصولات باغی استان، در محصول پسته ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم.


نقیبی درباره وضعیت و اجرای الگوی کشت در استان خراسان رضوی اظهار کرد: الگوی کشت تابع عوامل مختلفی است و صرفا اینکه الگویی بر اساس شرایط اقتصادی و اقلیمی داشته باشیم، دلیلی برای اجراشدن آن نیست. ما در اجرای الگوی کشت هیچ اهرم و پشتوانه قانونی‌ای نداریم. اگر قرار باشد الگوی کشت اجرا شود، قطعا به ابزار‌های حمایتی، قانونی و پشتوانه بیمه‌ای نیاز دارد تا این کار انجام شود.
این مقام مسئول درباره وضعیت صادرات محصولات کشاورزی استان گفت: انگور، کشمش، پسته و زعفران و خشکبار از عمده محصولات صادراتی ما از استان است که وضعیت مطلوبی هم دارد.