آخرین خبر‌ها از میزان پیشرفت فیزیکی پروژه خط ۳ قطارشهری مشهد
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ کیانوش کیامرز درباره بازدید اخیر خلیل ا... کاظمی، معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار از خطوط قطار شهری مشهد به خبرنگار ما گفت: این بازدید از خطوط ۲، ۳ و ۴ قطارشهری مشهد انجام شد.
وی با بیان اینکه در این بازدید مباحث مربوط به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها و راه کار‌های تأمین مالی با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور و نرخ ارز مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: اینک بیشترین تمرکز ما روی ۶ کیلومتر خط ۳ قطار شهری از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) است که خوشبختانه شاهدیم پیمانکار در همه جبهه‌ها از جمله ایستگاه‌های شهدا، باب الجواد (ع)، پانزده خرداد و پایانه در حال انجام کار است.

وی افزود: برای این قسمت از کار مبلغ ۱۲۵۰ میلیاردتومان به صورت ریالی و ۶۱ میلیون یورو به صورت ارزی منابع مالی نیاز است که در مجموع اگر قیمت یورو را هم کمتر از ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم، به رقمی بیش از ۴ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه قرارداد تجهیزات به تازگی منعقد شده، هنوز پیشرفت فیزیکی در این بخش حاصل نشده است، اما در بخش ساختمانی در این ۶ کیلومتر پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد است و با توجه به قرارداد ۱۵ ماهه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)، امیدواریم این مسیر تا آذر سال آینده به بهره برداری برسد. وی در ادامه گفت: اینک با توجه به کاهش کمک‌های دولتی، بزرگ‌ترین دغدغه ما تأمین منابع مالی برای اجرای این پروژه است.

کیامرز در ادامه به تشریح وضعیت خط ۲ قطار شهری مشهد پرداخت و گفت: یکی از مباحثی که در خط ۲ مورد توجه ماست، موضوع مسیر دسترسی‌های برخی ایستگاه‌های این خط از جمله ایستگاه کوهسنگی، شهیدکاوه، الندشت و سعدی است.
 

مدیرعامل قطارشهری مشهد با بیان اینکه برای عملیات ساختمانی این مسیر‌های دسترسی مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت ریالی و برای تجهیزات و دپوی خط ۲ مبلغ ۲۵ میلیون یورو نیاز است، ادامه داد: خوشبختانه برای تأمین مالی منابع ریالی، مشکلی وجود ندارد، اما برای منابع ارزی با توجه به افزایش نرخ ارز و شرایط اقتصادی کار بسیار سخت است و در همین راستا راه کار‌های مختلف بررسی شده است.

وی افزود: امیدواریم تا پایان امسال این مسیر‌های دسترسی ایجاد شود و از این مسیر‌ها نیز مسافرگیری صورت گیرد.

کیامرز درباره خط ۴ نیز گفت: در بازدید اخیر، عملکرد پیمانکار شفت برای ورود دستگاه تی بی ام به خط ۴ از منطقه مهرمادر ارزیابی شد و امیدواریم این عملیات تا پایان سال به پایان برسد و از ابتدای سال آینده شاهد ورود دستگاه تی بی ام به مسیر خط ۴ قطارشهری باشیم.

وی افزود: دستگاه تی بی ام برای این مسیر همان دستگاه حفاری قسمت غربی خط ۳ است که این دستگاه قرار است از امامت به این نقطه منتقل شود و همچنین برای ادامه مسیر حفاری خط ۳ از امامت تا امیریه نیز با توجه به اینکه در مسیر آب وجود ندارد، کار به صورت دستی انجام خواهد شد.