کاهش قیمت بلیت پرواز خارجی به‌دنبال کاهش نرخ ارز، زمان‌بر است
طنین همتی| شهرآرانیوز، مجید فرقانی درباره تغییر نرخ بلیت‌های پرواز خارجی باتوجه‌به سیر نزولی نرخ ارز اظهار کرد: اعمال کاهش نرخ در شرکت‌های هواپیمایی خارجی متفاوت است، زیرا ابلاغ قانونی آن باید از طریق بانک مرکزی انجام شود و اعلام نرخ تبدیل ارز از سوی شرکت‌های هواپیمایی تعیین‌کننده نرخ نهایی پروازهاست.

به‌گفته وی این تغییر نرخ به این سرعت اتفاق نمی‌افتد و تا زمانی که ثباتی در بازار ارز به‌وجود نیاید، در قیمت‌ها تغییری نداریم و این امر نیازمند زمان است. نکته این است که معمولا نرخ تبدیل ارز یا همان rate of exchange از نرخ بازار پایین‌تر است و شرکت‌های هواپیمایی نرخ روز بازار را اعلام نمی‌کنند و نرخ ارزان‌تر را اعلام می‌کنند. این نرخ تبدیل برای تغییر افزایش قیمت بلیت تا زمانی که در بازار ارز ثبات به‌وجود نیاید، تغییری نخواهد کرد، مگر اینکه ۲ ماه حدود این نرخ ارز ثابت بماند.

وی گفت: در پرواز‌های داخلی هم به همین شکل است. باتوجه‌به اینکه بعضی خدمات پرواز‌های داخلی ازجمله تعمیرات و تهیه قطعات براساس ارز است، در صورتی که شاهد ثبات در بازار ارز و کاهش آن باشیم، مسلما قیمت پرواز‌های داخلی هم تغییر خواهد کرد.

فرقانی در ادامه با اشاره به افزایش بی‌رویه بلیت پرواز‌های داخلی یادآور شد: متأسفانه پرواز‌های داخلی در چندماه گذشته افزایش قیمت بی‌رویه داشته است که مراتب نارضایتی خود را از طریق سازمان میراث فرهنگی اعلام کردیم و گفتیم که این افزایش قیمت غیرمنطقی و غیراصولی است و مبلغی که اعلام کردند، عدد مناسبی نیست.

فرقانی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرکت‌های هواپیمایی باتوجه‌به ادامه‌دارشدن شیوع کرونا اظهار کرد: خوشبختانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پرواز‌ها وضعیت بهتری یافته و هم از لحاظ چیدمان صندلی‌ها و رعایت فاصله اجتماعی و هم از نظر بهداشت محیطی در هواپیما وضعیت خوبی پیدا کرده است.