حضور گسترده بازیکنان و مربیان مشهدی در لیگ یک!
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ رقابت‌های لیگ دسته‌اول فوتبال کشور بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان بالاخره آغاز شد و در هفته اول این پیکار‌ها اگرچه جای یک تیم از فوتبال شهر مشهد خالی بود، اما بازیکنان و مربیانی بودند که در لباس تیم‌های مختلف از سراسر کشور در این میدان حاضر شدند؛ از سرمربیگری ۲ تیم متمول لیگ یک توسط رضا عنایتی و رضا مهاجری بگیرید تا ۱۰ بازیکن مشهدی که در ۸ تیم توپ زدند. مشهدی‌هایی که برخی از آن‌ها پا‌به‌سن گذاشته‌اند، اما برخی دیگر جوانانی هستند که می‌توانند با درخشش در تیم‌های لیگ‌یکی راه حضور در لیگ برتر را برای خود باز کنند.

مردانی برای حفظ سنگر‌های حساس

حفظ سنگر‌های ۲ تیم صدر و قعر جدول لیگ‌یک حالا به عهده گلر‌های جوان مشهدی است. نبرد خیبر خرم آباد و چوکای تالش جدال ویژه روز اول لیگ دسته یک فوتبال کشور بود؛ دوتیمی که از لیگ ۲ به لیگ‌یک صعود کرده بودند و در اولین دیدار به‌مصاف هم رفتند. جدالی که در پایان با برتری ۳‌بر ۰ خرم‌آبادی‌ها تمام شد. برتری که به صدرنشینی تیم خرم‌آبادی و قعرنشینی تیم تالشی در پایان هفته اول منجر شد. نکته جالب، حضور ۲ گلر مشهدی در این ۲ تیم است؛ محمدامین اکرمی از خیبر خرم‌آباد و متین صفاییان گلر چوکای تالش. البته هیچ‌کدام از این ۲ دروازه‌بان در دروازه ۲ تیم در بازی اول نبودند، اما در ادامه فصل می‌توانند مورد اعتماد سرمربیان تیمشان قرار بگیرند و خودشان را نشان بدهند. اکرمی از رده‌های پایه باشگاه شهاب مشهد و صفاییان از شهرخودرو به این تیم‌ها رفته‌اند.


استحکام دفاعی با دیوار مشهدی‌ها

۴ مدافع مشهدی در لیگ دسته‌اول فوتبال کشور فصل جاری حاضرند؛ مدافعانی که هر کدام همچون دیواری مستحکم جلو آماج حملات مهاجمان لیگ‌یکی ایستاده‌اند. امیرحسین صدقی، وحید فارغ، سجاد دانایی و بهروز افشار مدافعانی هستند که امسال به‌ترتیب در تیم‌های فجرسپاسی، ملوان، هوادار و استقلال خوزستان بازی می‌کنند. امیرحسین صدقی که یک‌سالی است در شیراز توپ می‌زند، به دفاع راست ثابت فجری‌ها بدل شده است؛ بازیکنی که کارش را با سیاه‌جامگان شروع کرد و در ادامه راه با بادران لیگ‌یکی شد و حالا در فجر شهید سپاسی دوران خدمت سربازی را سپری می‌کند. وحید فارغ دیگر‌مشهدی این فهرست است که در نقل‌و‌انتقالات قرار بود شاهینی شود، اما به‌یک‌باره سر از تیم مازیار زارع، ملوان بندر انزلی در‌آورد.
 
فارغ سی‌وسه‌ساله بر خلاف صدقی بیست‌وچهارساله، سال‌های آخر فوتبالش را سپری می‌کند. او این فصل با عقد قرارداد دوساله از مس رفسنجان لیگ‌برتری به ملوان پیوست. فارغ در تیم‌های ابومسلم، سیاه‌جامگان، بادران، نفت‌آبادان و مس رفسنجان توپ زده است. سجاد دانایی، دیگر‌جوان مشهدی لیگ یک است که با ۲۴‌سال سن شاگرد رضا عنایتی در تیم هوادار است و بهروز افشار پا‌به‌سن‌گذاشته هم امسال از مس رفسنجان به استقلال خوزستان رفته و در نخستین بازی این تیم هم توانست مقابل بادران گلی سه‌امتیازی برای تیم جدیدش به ثمر برساند.

هافبک‌هایی برای میدان‌داری

محمدرضا خرسندنیا و محمد محمدزاده ۲ هافبک مشهدی هستند که به‌همراه رضا صدری، ۳ مشهدی لیگ‌یک در این پُست، البته با کارکرد‌های متفاوت، به حساب می‌آیند. خرسندنیا سی‌وسه‌ساله با سابقه بازی در ۱۲ تیم فوتبال ایران مشهدی باتجربه این فهرست است که امسال به شاهین بوشهر رفته تا به‌همراه این تیم لیگ‌برتری شود. خرسندنیا که سابقه بازی در استقلال، ابومسلم، سیاه‌جاگان و پدیده را در کارنامه دارد، تاکنون با ۳ تیم پدیده، پیکان و نساجی به لیگ برتر آمده است و می‌خواهد چهارمین صعود را با شاهین جشن بگیرد. خرسندنیا این فصل با یک مشهدی جوان یعنی رضا صدری در شاهین بوشهر هم‌بازی است.
 
صدری هم سابقه حضور در تیم‌های پایه باشگاه پدیده مشهد را دارد و امسال از جمع شهرخودرویی‌ها جدا شد و به بوشهر رفت. جواد محمدزاده، دیگر‌ مشهدی شهرخودرو است که از تیم کنار گذاشته شد و تصمیم گرفت برای ادامه فوتبالش به لیگ‌یک و تیم فجرشهیدسپاسی شیراز برود تا با امیرحسین صدقی، دیگر همشهری خود، هم‌بازی شود. محمدزاده با ۲۲ سال سن یکی از بازیکنان جوان فوتبال مشهد به حساب می‌آید که حالا راه رستگاری و پیشرفت در فوتبال ایران را در لیگ دسته‌یک جست‌و‌جو می‌کند.

تک‌مهاجم مشهدی که مشهدی نیست!

مرتضی خراسانی، تنها‌بازیکن مشهدی است که با وجود تولد در شهر‌ری در مشهد بزرگ شده و خیلی‌ها او را یک مشهدی می‌دانند؛ بازیکنی که از شهرخودرو این فصل جدا شد و به تیم بادران پیوست. خراسانی تنها‌مهاجم مشهدی لیگ‌یک به حساب می‌آید.

«رضا»‌ها مربی ۲ تیم میلیاردی لیگ‌یک

رضا عنایتی و رضا مهاجری، ۲ سرمربی مشهدی لیگ دسته‌یک هستند که از قضا هدایت ۲ تیم متمول لیگ‌یکی را به عهده دارند. رضا عنایتی که سرمربی‌مالک تیم هوادار است و تیمش توانسته است شرایط فنی و ساختاری خوبی را برای خود در لیگ ایجاد کند و همه از «هوادار» انتظار لیگ‌برتری‌شدن دارند. رضا مهاجری هم سرمربی تیمی شده که بی‌تردید متمول‌ترین تیم لیگ دسته‌یک است و حتی از بسیاری تیم‌های لیگ‌برتری هم پول‌دارتر است. مهاجری هدایت مس کرمان را به عهده دارد. ۲ مربی مشهدی در هفته اول عملکرد متفاوتی داشتند. عنایتی با تیمش اولین برد را دشت کرد، اما مهاجری مقابل تیم نا بسامان گل‌ریحان البرز به تساوی ناامیدکننده یک‌بر‌یک رسید.

مشهدی‌ها در جغرافیای فوتبال ایران

۱۰ بازیکن و ۲ مربی مشهدی لیگ‌یک فصل جاری در نقاط مختلف جغرافیایی ایران حضور دارند. با‌وجود‌این می‌توان تمرکز مشهدی‌ها را در مرکز دید؛ جایی که ۶ مشهدی در شهر‌های تهران، شیراز و کرمان حضور دارند، ۳ تا در اهواز و بوشهر، ۲ نفر در انزلی و تالش و یک بازیکن هم در خرم‌آباد حاضرند.