وضعیت معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی بسیار وخیم است
به گزارش شهرآرانیوز، علی دهقان کیا، امروز شنبه ۸ آذر ۹۹ در نشست خبری، گفت: در آخر سال ۹۸ سبد هزینه خانوار ۴ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان بود و امروز به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

وی با اعلام اینکه در ابتدای سال ۹۹ برای بازنشستگان کشوری و لشکری افزایش حقوق و متناسب سازی انجام شد، افزود: انتظار داشتیم دولت بدهی خودش به تامین اجتماعی را بپردازد تا سازمان تامین اجتماعی هم بتواند از آن محل، متناسب سازی را یک مرتبه دیگر انجام دهد.

دهقان کیا ادامه داد: باید به همان میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم افزایش می‌یافت.

وی با اعلام اینکه ۶۰ درصد بازنشستگان ما حداقلی بگیر و ۱۴ درصد زیرحداقلی بگیر هستند، گفت: سبد هزینه خانوار در ۹ ماهه اول سال با توجه به افزایش دو برابری تورم در تمامی اجناس باید دو برابر افزایش یابد و توقع ما این است که جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد زودتر تشکیل شود. دولت قانون گریزی کرده و ما ده ۴۱ را مبنی بر افزایش حقوق و دستمزد متناسب با تورم اجرایی نمی‌کند در حالی که در پایان سال گذشته ۵۰ درصد حقوق شاغلین خود را افزایش داد و برای بازنشستگان لشکری و کشوری نیز دو بار متناسب سازی شد.

دهقان کیا افزود: ظاهراً بدنه وزارتخانه آمادگی تشکیل جلسات شورای عالی کار را ندارد در حالی که پارسال در همین زمان، کمیته‌های شورای عالی کار فعال شده بودند و انتظار ما این است که دولت بدهی خود را پرداخت کند تا بتوانیم متناسب سازی را به معنای واقعی انجام دهیم.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تهران تصریح کرد: بدهی دولت تا پایان سال ۹۸، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و در پی تصویب ۲۶ قانون تحمیلی به تأمین اجتماعی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بر سفره تأمین اجتماعی اضافه شدند به طوری که ۷ درصد حق بیمه را خود و مابقی را باید دولت پرداخت می‌کرد که آن را انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بدهی جاری دولت به تأمین اجتماعی ماهانه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: بدهی قطعی شده تأمین اجتماعی از سال ۸۳ تا ۹۵، ۹۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که دولت از این رقم ۵۸ هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان کم کرد و دلیلش این بود که بدهی تأمین اجتماعی با بهره مرکب محاسبه شده در حالی که نباید اینگونه باشد.

دهقان کیا گفت: اگر دولت بدهی خود را به موقع پرداخت می‌کرد ما می‌توانستیم در جایی دیگر سرمایه گذاری کنیم و در حال حاضر صاحب بیش از یک تریلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بودیم در حالی که امروز از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی ما، ۸۸۰ هزار میلیارد تومان کم شده است.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تهران افزود: براساس قانون بدهی دولت به تأمین اجتماعی باید به روز رسانی شود در حالی که دولت این موضوع را اجرایی نمی‌کند و به آن پای بند نیست؛ و براساس بند «ن» تبصره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۰ محاسبه بدهی تأمین اجتماعی با بهره ساده در نظر گرفته شده که ما به شدت با آن مخالفیم و اگر این اتفاق رخ دهد با عکس العمل جامعه کارگری مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: از شورای عالی کار انتظار داریم با توجه به افزایش دوبرابری نرخ تورم، سبد هزینه خانوار را تنظیم و مبلغ واقعی حقوق را در نظر بگیرد چرا که بسیاری از بازنشستگان در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند.

دهقان کیا به وضعیت نامناسب بیمه تکمیلی درمان و خروج ۷۹ قلم دارو از شمول بیمه اشاره و تصریح کرد: هزینه درمان از سال گذشته تاکنون دو تا سه برابر افزایش یافته در حالی که ۷۹ قلم از دارو‌های ما را از شمول بیمه خارج کردند و ما عملاً درمان مان را از دست داده ایم. در خصوص ثبت نام وام ضروری بازنشستگان اقدامات خوبی انجام شده به طوری که طی ماه گذشته ۷ هزار نفر از بازنشستگان برای دریافت وام اقدام کردند و همچنین کمک تأمین اجتماعی برای پرداخت سرانه بیمه تکمیلی سه هزار تومان بود که امسال در قرارداد جدید به ۲۱ هزار تومان افزایش یافته است.
 
منبع: مهر

بیشتر بخوانید: 
 
بازنشستگان تامین اجتماعی معطل افزایش حقوق هستند
 
اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی به نحوه بازتاب اخبار در صداوسیما
 
رای دیوان عدالت به نفع کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی