دفترهای دولتی به بازار مشهد نرسید/ کمبود دفتر در بازار لوازم التحریر مشهد

نجمه سرباز – شهرآرانیوز، جواد سیدعباسیان، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان کتاب، نوشت افزار و صحاف مشهد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امسال متاسفانه بازار لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار خیلی دیر راه افتاد، هم مردم بلاتکلیف بودند و هم فروشندگان این کالاها؛ چرا که منتظر دریافت دفترهای دانش‌آموزی با نرخ دولتی بودند که متاسفانه این مهم، صورت نگرفت.
وی خاطرنشان کرد: چون صحبت این شده بود که این دفترها در شهر توزیع می‌شود، لذا همه منتظر توزیع این دفترها بودند؛ از طرفی همکاران ما اقدامی به منظور خرید و تهیه دفتر دانش‌آموزی به قیمت آزاد انجام ندادند، چرا که واهمه این را داشتند مبادا متقاضی برای خرید این دفترها نباشد و دفترها روی دستشان بماند. از طرف دیگر تولیدکنندگان نیز تولیدی برای بازار دفاتر و نوشت‌افزار نداشتند و برای همین در بازار مشهد این کمبود به شدت حس می‌شود.
وی با اشاره بر اینکه طبق بخشنامه سازمان صنعت و معدن، قرار شده بخشی ازاین سهمیه ۸۷۵ هزار دفتر دانش‌آموزی با نرخ مصوب دولتی به استان اختصاص یابد، افزود: از این تعداد، ۱۲۵ هزارجلد به دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و تعداد ۵۰ هزار جلد نیز به دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی و مابقی به دانش‌آموزان مناطق محروم تعلق می‌گیرد.
عباسیان با بیان اینکه این دفترها فقط از طریق آموزش و پرورش بین مناطق محروم شهر توزیع می‌شود، ادامه داد: طبق مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور قیمت دفترهای دانش آموزی به ترتیب دفتر ۴۰ برگ، ۱۷۰۰ تومان، ۶۰ برگ، ۲۵۰۰ تومان، ۸۰ برگ، ۳۵۰۰ تومان و دفتر ۱۰۰ برگ، ۴۲۰۰ تومان تعیین شده است و این در حالی است که قیمت دفاتر آزاد در بازار ۷۰ تا ۸۰ درصد این مبالغ است.
وی خاطرنشان کرد: با این حال به نظر می‌رسد این سهمیه برای استان محدود است؛ چرا که ما در استان نزدیک به ۲ میلیون نفر دانش‌آموز داریم که ۷۰۰ هزار دفتر شاید به هر دانش‌آموز هم یک دفتر نرسد.