لاجورد، احیاگر سینمای افغانستان | اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم افغانستان برگزار شد
سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز - افغان فیلم، تنها نهاد سینمایی دولتی افغانستان، نخستین جشنواره ملی فیلم افغانستان را با عنوان «لاجورد» برگزار کرد.
 
لاجورد نخستین جشنواره ملی فیلم در افغانستان است که با حمایت دولتی و همکاری بخش خصوصی پس از سال‌ها رکود سینمای افغانستان، برای ۱۰ روز برگزار شد و اهالی سینما و فیلم افغانستان را به روز‌های پیش رو امیدوار کرد.
 

۵۰۰۰ شهروند کابل فیلم‌های لاجورد را تماشا کردند

 
صحرا کریمی، رئیس افغان فیلم و برگزارکننده جشنواره فیلم لاجورد، اظهار کرد: نخستین دوره لاجورد با استقبال هنردوستان و سینماگران افغانستان روبه‌رو شد و هیئت گزینش، ۵۵ فیلم در بخش رقابت‌های اصلی از بین ۲۱۰ فیلم رسیده به دبیرخانه را انتخاب کرد که در ۹ مکان در سراسر کابل به نمایش گذاشته شد.
 
وی ادامه داد: نمایش فیلم‌ها با استقبال بی‌نظیر تماشاگران و علاقه‌مندان به سینما مواجه شد. در ۱۰ روز نمایش فیلم‌ها نزدیک به ۵۰۰۰ تماشاگر به تماشای فیلم‌ها نشستند و در بخش رقابتی «انتخاب مردمی» بیش از ۱۵۰۰ تماشاگر به فیلم‌های مورد علاقه‌شان رأی دادند.
 
کریمی تصریح کرد: جشنواره لاجورد در اولین سال برگزاری خود در بخش «اکران ویژه»، ۵ فیلم از فیلم‌سازان افغانستان را برای نخستین‌بار در کابل نمایش داد.

 

لاجورد، تولد دوباره سینمای افغانستان

 
رئیس افغان فیلم تصریح کرد: شعار نخستین دوره فیلم لاجورد، «لاجورد، تولد دوباره سینمای افغانستان» است و هدف این جشنواره احیای دوباره سینمای افغانستان است.
 
گفتنی است که شب گذشته آیین اختتامیه جشنواره فیلم لاجورد با حضور مقامات دولتی و هنرمندان افغانستانی در کابل برگزار شد. «تندیس زرین لاجورد» که با آب طلا و سنگ لاجورد در داخل افغانستان ساخته و در وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور ثبت شده است، به ۵۵ فیلم برنده در بخش‌های مختلف (فیلم‌های داستانی، مستند، انیمیشن) اهدا شد.
 
طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است این جشنواره با ایجاد فضای رقابتی سالم و ارزیابی آثار تولیدشده در عرصه سینمای افغانستان هر سال از یک تا ۱۰ آذرماه برگزار شود.
 
گزارش تصویری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم لاجورد