اروپا به ‌دنبال احیای برجام
هدی جاودانی | شهرآرانیوز؛ این افراد هشدار داده‌اند درصورتی‌که این سه کشور روی بیانیه‌ای مشترک درباره توافق هسته‌ای ایران اجماع نکنند و حدود تعهدات دو طرف ایرانی و آمریکا را تعیین نکنند، این خطر وجود دارد که با به‌قدرت‌رسیدن بایدن، تنش‌های میان ایران و آمریکا شدت پیدا کند.

این بیانیه توسط معاونت سابق امور خاورمیانه بریتانیا، نخست‌وزیر سابق سوئد، سفیر سابق آلمان در آمریکا، سفیر سابق فرانسه در آمریکا، دبیر کل سابق ناتو و وزیر امور خارجه سابق لهستان امضا شده است. بر‌اساس این بیانیه، اروپایی‌ها، با روی‌کار‌آمدن بایدن و به‌دنبال ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، نگران شدت‌گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا و درنتیجه خواستار احیای فوری توافق هسته‌ای هستند.

روز دوشنبه اعلام شد که باقی امضاکنندگان احیای توافق هسته‌ای، فرانسه، آلمان، بریتانیا، روسیه، ایران و چین، طی اجلاسی مشترک، ۱۶‌دسامبر در وین یکدیگر را ملاقات و درباره چگونگی احیای توافق گفتگو خواهند کرد. این دیپلمات‌ها امیدوارند که نقشه راه مدنظرشان، و نقش اروپا در مقام میانجیگر، به برطرف‌کردن موانع موجود بر سر راه مذاکره کمک کند.

در این بیانیه همچنین ذکر شده است که سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا، موسوم به کشور‌های ای-۳، ابتدا دولت بایدن را فرامی‌خوانند، در‌صورت پذیرش، درنهایت نوبت به ایران و آمریکا می‌رسد تا برای همکاری قدم بردارند. کشور‌های ای-۳ باید جلسه مشترک خود با آمریکا را پیش از ۲۰‌ژانویه، تاریخ تحلیف جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، برگزار کنند.