آیا فصل هفتم سریال پایتخت ساخته می‌شود؟
محبوبه عظیم‌زاده | شهرآرانیوز؛ یک سریال می‌شود مثل «صفر، بیست‌ویک» که با ناکامی زیاد در جذب مخاطب در همان فصل اول، باوجود اینکه قرار بود در چهار فصل بیست‌وپنج‌قسمتی تولید شود، بنا بر اعلام شبکه، دیگر خبری از فصل جدید آن نیست، سریالی هم می‌شود مثل «پایتخت» که بعد از پایان هر فصل آن، این سوال مطرح می‌شود که آیا سری بعدی هم در کار است یا نه؟ داستان سریال‌سازی سریالی، این روز‌ها بیشتر از قبل روی بورس است، اما کاراکتر‌هایی مثل نقی و ارسطو، مخصوصا در قسمت‌های ابتدایی کار، چنان به دل مخاطب نشستند که پایتخت نسبت‌به خیلی از سریال‌های دنباله‌دار دیگر، خاطرخواه‌های بیشتری دارد. حالا، درحالی‌که داریم آخرین ماه پاییز ۹۹ را می‌گذرانیم و کمتر از چهار ماه تا نوروز ۱۴۰۰ فاصله داریم، خبر‌های جدی‌تری از قبل به گوش می‌رسد درباره اینکه پایتخت ۷ در نوروز ۱۴۰۰ مهمان خانه‌های مردم خواهد شد.
 
خبری که پیش از این هم حرف‌های ضدونقیضی درباره آن مطرح می‌شد، حتی زمانی که حاشیه‌های فصل ششم این مجموعه حسابی اوج گرفت که البته سیروس مقدم، کارگردان کار، در این‌باره گفت: «تلویزیون خانه ماست و در هر خانواده‌ای، دلخوری پیش می‌آید، ولی دائمی نیست و بازهم سر یک سفره هستیم.»، اما این جنجال‌های عجیب‌وغریب که ناگهان بعد از آخرین قسمت فصل ششم، یقه پایتخت را گرفت، دنباله‌دار شدن این سریال را در ابهام فروبرد. حاشیه‌هایی که اوج آن صحبت‌های رئیس سازمان صداوسیما بعد از پخش قسمت آخر این سریال بود و طرح این سوال که تشابه سکانس موتورسواری رحمت و همسرش با یکی از فیلم‌های قبل از انقلاب، «حاصل اشتباه و بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟»
 
محسن تنابنده هم خواسته‌وناخواسته وارد گود این حاشیه‌ها شد و درنهایت حرف‌هایی زد: «من حقیقتا در تعدادی از نقد‌ها به پایتخت، نیت کمک نمی‌بینم. دوستانی می‌خواهند دوستان دیگری را بزنند. ماجرا بین خودشان است. آن‌ها نقدی دارند به مدیریت و فکر می‌کنند از خودشان و تیم‌های خودشان، باید جانشین این مدیریت بشوند و تغییرات صورت بگیرد و ما را می‌کنند بهانه و می‌اندازند وسط، بدون اینکه هیچ نقد درستی درباره کار صورت بگیرد.»
 
 

یک بازی دوسربرد

بعد از این اتفاقات بود که ادامه نیافتن کار تنابنده و پایتخت با صداوسیما، دیگر قطعی به نظر رسید، تاجایی‌که از ساخت یک سریال جدید برای نوروز ۱۴۰۰ صحبت شد، دوباره به کارگردانی سیروس مقدم، اما با همکاری یک تیم جدید، بدون محسن تنابنده و حتی بدون تهیه‌کنندگی همسر کارگردان، یعنی الهام غفوری. اما حالا ظاهرا ورق برگشته است و گویا مدیران صداوسیما پیشنهاد ساخت فصل هفتم این مجموعه را به سازندگانش داده‌اند و نخواسته‌اند پایتخت و تیم پایتخت و مهم‌تر از آن، مخاطبان کم‌شده و سود حاصل از ساخت این سریال و آگهی‌های مابینش را از دست بدهند، آن هم در روز‌هایی که کرونا همچنان تا ماه‌های آینده، مردم را خانه‌نشین نگه خواهد داشت.
 
اتفاقی که به‌نظر، عوامل پایتخت را هم راضی کرده است. خبر ساخت فصل هفتم پایتخت، درحالی‌که فصل قبل آن، بیشتر از ۸۰ درصد رضایت مردم را کسب کرد، واکنش‌هایی را ازسوی مردم درپی داشت. واکنش‌هایی که مربوط‌به طیف گسترده و متنوعی بود و هرکس از یک بعد به آن نگاه می‌کرد. کاربری از این گفته بود که هنوز از قسمت ششم پایتخت که قرار بود ساخته شود، خبری نیست و چرا در این شرایط، صحبت از فصل جدید آن درمیان است؟ یا انتقاد‌هایی دیگر مثل این: «وقتی پول حرف اول رو می‌زنه، دیگه پایتخت هم اون پایتخت قدیم نمی‌شه.» و «شاید پایتخت یه فیلمی باشه که خیلیا بپسندن، ولی واقعا دلیلی نداره این‌قدر ادامه داشته باشه.»
 
کاربر دیگری همان سوالی را تکرار کرد که احتمالا در ذهن خیلی‌ها شکل گرفته است: «چی شد؟ اینا که دیگه نمی‌خواستن با تلویزیون کار کنن؟» و همچنان در این بین بودند خیل مشتاقان و پایتخت‌دوستانی که از شنیدن خبر ادامه‌دار شدن این سریال، واقعا خوشحال شدند و از آن استقبال کردند: «ارسطو یک کلمه می‌گه، به یه دنیا دیالوگ می‌ارزه. خوبه که بازم می‌تونیم ببینیمشون.» یا اینکه: «از شنیدن این خبر واقعا خوشحال شدم. سریال‌های زیبایی مثل پایتخت، تو این اوضاع حسابی برای روحیه مردم خوبه. شاید میون این همه ناخوشی یه لبخندی روی لباشون بیاره.»