اطلاعیه بهزیستی درباره خودکشی دختر ۱۵ساله در یکی از خانه‌های سلامت مشهد

به گزارش شهرآرانیوز، در این اطلاعیه آمده است:

 

« ضمن اظهار تألم و تأسف فراوان از رخداد پیش آمده، جهت تنویر افکار عمومی مواردی را به طور خلاصه به استحضار می‏‌رساند:

 

۱- این دختر بی‏گناه که به دلیل مشکلات عدیده خانوادگی از جمله زندانی بودن پدر، اعتیاد شدید مادر و احساس ناامنی در خانه ۶ ماه قبل اقدام به فرار از منزل نمود، به دلیل نداشتن سرپناهی برای اقامت و ماندن در پارک توسط نیروی انتظامی شناسایی و به مرجع قضائی معرفی شده و مرجع یاد شده دستور نگهداری او در بهزیستی را صادر می ‏نماید. 

 

۲- بهزیستی پس از دریافت دستور قضایی وی را در خانه سلامت که مرکزی تخصصی جهت نگهداری و ساماندهی دختران در معرض آسیب اجتماعی می‌باشد، پذیرش نموده و همزمان با انجام اقدامات مددکاری برای خانواده متوجه می ‏شود که او خواهر و برادر کوچکتری دارد که همچنان در همان خانه و در معرض آسیب قرار دارند. بر این اساس برای پیشگیری از آسیب به کودکان، پس از دریافت حکم قضایی آنها را نیز به مراکز نگهداری کودکان بی‏‌سرپرست تحت نظارت سازمان منتقل می‏‌کند. 

 

۳- نامبرده متأسفانه به دلیل وارد شدن آسیب‏‌های روحی و روانی شدید در خانه، دچار افسردگی و اختلالات مختلف روانی شده بود و لذا در طول مدت اقامت در مرکز بهزیستی همواره تحت نظارت روانشناس و روانپزشک بود و تلاش شد تا با انجام درمان‌های داروئی و ارائه خدمات تخصصی روانشناختی به شرایط طبیعی باز گردد. 

 

۴- در خانه ‌های سلامت بهزیستی جهت جلوگیری از آسیب مددجویان به خود یا به دیگری، همواره مربیان و مددکاران سازمان در کنار آنان حضور داشته و علاوه‌بر آن دوربین‏‌های مدار بسته‌‏ای نیز جهت مراقبت بیشتر نصب شده است و تنها جایی که به دلیل لزوم حفظ حریم خصوصی افراد در آن دوربین نصب نشده است حمام و سرویس بهداشتی است. 

 

۵- متأسفانه ایشان با آگاهی از موضوع فوق در روز حادثه با رفتاری کاملاً طبیعی به سرویس بهداشتی رفته و در همان جا اقدام به حلق آویز کردن خود نموده و از آن‌جایی که جهت حفاظت از جان مددجویان این مراکز هیچ‌گونه طناب یا اشیاء برنده در دسترس آنان نمی‌باشد، او برای این کار از شال سرخود استفاده نموده است. 

 

۶- با طولانی‌شدن غیبت (س.د)، حاضرین در مرکز به موضوع مشکوک شده و با مراجعه به سرویس بهداشتی با صحنه هولناک حلق آویز شدن دختر نوجوان روبه‌رو می‌‏شوند که بلافاصله او را پایین آورده و سعی در احیای او می‏‌کنند و همزمان با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته که اورژانس هم بلافاصله در مرکز حاضر شده و تکنیسین‌های متخصص آن اقدام به انجام عملیات احیای قلبی - ریوی می‌کنند که متأسفانه موفقیت‌آمیز نبوده است. 

 

۷- به محض گزارش این موضوع از سوی بهزیستی استان به سازمان بهزیستی کشور همزمان یک تیم تخصصی کارشناسی و یک تیم خبره مدیریتی به استان اعزام شده و به بررسی علل و عوامل این اتفاق ناگوار پرداخته و همچنان در استان حضور دارند. 

 

۸- اکنون سازمان در انتظار اتمام بررسی‌های تخصصی و دریافت گزارش تیم‏‌های اعزامی است تا براساس آن و به قید فوریت تصمیمات لازم را اتخاذ نماید. بدون شک در صورتی که مشخص شود که قصور یا تقصیری در این خصوص صورت گرفته، برخوردی قاطع و بدون هیچ اغماضی با مقصرین احتمالی صورت خواهد گرفت».

 

منبع: ایسنا