احتمال جدا شدن اراضی کشاورزی از توس

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ پس از اینکه در واپسین روز‌های تیر امسال طرح راهبردی توس به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و ابلاغ شد، یکی از دغدغه‌های اصلی، اراضی پیوسته کشاورزی این‌محدوده بود و همین موضوع سبب شد مسئولان استانی دست‌به‌کار شوند و درصدد منفک‌کردن این‌اراضی از طرح راهبردی باشند.


اما جداشدن این‌اراضی و نرسیدن به توافقی جامع سبب شد حتی دادستان مرکز استان هم ۲ هفته پیش به این‌موضوع ورود کند و برای حل این‌موضوع به نهاد‌های مربوط فرصتی پنج‌روزه بدهد. این‌هشدار و در نهایت اجازه چندروزه برای بررسی بیشتر سبب شد بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی محدوده منفصل توس از طرح راهبردی خارج شود و حالا همه منتظر ابلاغ اصلاح طرح راهبردی از سوی استانداری هستند.

 

دراین‌زمینه رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه در موضوع جداشدن اراضی کشاورزی پیوسته توس جلسات متعددی در استانداری برگزار شده است، اظهار کرد: اصلاحیه طرح راهبردی مورد نظر مشاور به کارگروه مربوط آمد و در نهایت این‌اصلاحیه تأیید و به استانداری نیز ارسال شد و حالا منتظر ابلاغ اصلاحیه طرح راهبردی توس از سوی استانداری هستیم.

سیدمسعود ریاضی با تأکید بر اینکه محدوده منفصل توس ۳۳۰۰ هکتار است، ادامه داد: در طرح اصلاح‌شده بیش از ۱۰۰۰ هکتار از این‌محدوده کم خواهد شد. وی در پاسخ به این‌سؤال که آیا تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی برای این‌اصلاحیه نیاز است، گفت: استانداری باید طرح را به اداره‌کل راه‌وشهرسازی ارسال کند و این‌اداره‌کل نیز اگر نیاز باشد باید تأییدیه مراجع مربوط را بگیرد، اما با توجه به اینکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری اعلام کرده بود که حل‌وفصل این‌موضوع در استان صورت گیرد، احتمالا نیازی به تأیید این‌مرجع نیست.

وی تأکید کرد: همچنین بنا بر وعده شهردار مشهد، در‌صورتی‌که این‌طرح ابلاغ شود، کار‌های عملیاتی برای طرح تفصیلی نیز شروع خواهد شد تا بتوانیم در مدت ۶ ماه طرح تفصیلی توس را نیز به‌سرانجام برسانیم. در همین راستا چهل‌وهشتمین جلسه کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای شهر مشهد با موضوع بررسی گزارش میزان تحقق‌پذیری و پیشرفت بودجه پروژه‌های مرتبط با توس در سال۱۳۹۹ نیز برگزار شد که رئیس این‌کمیسیون درباره جزئیات جلسه گفت: در این‌جلسه موارد مربوط به پروژه‌های مربوط به توس رصد و بررسی شد.

ریاضی افزود: با توجه به اینکه در اصلاح بودجه یا اصل بودجه، موارد مربوط به توس جداگانه نیامده است، کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس از دیگرکمیسیون‌ها خواسته است مسائل مربوط به توس در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی و خدمات شهری در این‌کمیسیون نیز بررسی شود؛ ازاین‌رو همه پروژه‌های مربوط به این‌منطقه از دیگرکمیسیون‌های تخصصی به کمیسیون ویژه توس ارسال شد و همه پروژه‌ها با حضور معاونت‌های مختلف شهرداری بررسی شد.


وی تأکید کرد: دراین‌راستا می‌توان به بررسی برخی پروژه‌های فرهنگی و مدیریت صحنه‌سازی فردوسی برای ایام نوروز اشاره کرد که در این‌زمینه موارد بررسی و برنامه ریزی‌هایی انجام شد؛ همچنین موارد مربوط به پروژه‌های عمرانی توس مانند اصلاح هندسی قبل از پردیس فردوسی یا برخی پروژه‌های عمرانی پردیس فردوسی نیز بررسی شد.