هدیه مدیریت شهری به ورزش مشهد
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد مصوبه‌ای ویژه و سودمند برای جامعه ورزش مشهد داشت؛ مصوبه‌ای که بر اساس طرح کمیسیون فرهنگی و اجتماعی این شورا، تقدیم صحن علنی شد و دست آخر با رأی اکثریت آرا به تصویب رسید. بر اساس این طرح، زین‌پس محاسبه عوارض کسب و پیشه تعداد زیادی از مشاغل فرهنگی، هنری و ورزشی مشهد با ضریب صفر خواهد بود.
 
به‌عبارتی ساده‌تر، از این‌پس بسیاری از مشاغل فرهنگی و ورزشی در مشهد از پرداخت عوارض سالیانه به شهرداری معاف خواهند شد؛ اتفاقی که در وانفسای روزگار کرونایی می‌تواند دلگرمی و کمک شایانی به مشاغلی باشد که این روز‌ها جز ضرر‌و‌زیان هیچ ندیدند. در‌این‌بین جامعه ورزش هم در طول ماه‌های اخیر با مشکلات و ورشکستگی‌های زیاد دست‌و‌پنجه نرم کرده است. از تعطیلی بسیاری از باشگاه‌های ورزشی مشهد بگیرید تا تعطیلی و ورشکستگی بعضا مطلق مجموعه‌های آبی، استخر‌های شن و...؛ با‌این‌همه حالا این مصوبه داغ می‌تواند قوت‌قلبی برای این مشاغل باشد.

عوارض ورزشی با ضریب صفر

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد که از قضا خود رئیس هیئت فوتبال خراسان‌رضوی است و به‌خوبی با مشکلات و مسائل پیش‌روی جامعه ورزش استان نیز آشناست، درباره مصوبه روز گذشته شورای اسلامی شهر مشهد مبنی بر «محاسبه عوارض کسب و پیشه تعداد زیادی از مشاغل ورزشی مشهد با ضریب صفر» گفت: یکی از مسائلی که ما همیشه در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد به آن توجه داشتیم و درباره‌اش بحث می‌کردیم، این بود که باید یکسری اقدامات زیرساختی و ریل‌گذاری‌ها برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی شهر انجام شود تا شرایط برای مردم تسهیل شود.
 
احسان اصولی افزود: از ابتدای سال جلسات متعددی داشتیم و در آن طرح «محاسبه عوارض کسب و پیشه تعداد زیادی از مشاغل ورزشی مشهد با ضریب صفر» را بررسی کردیم. ماحصل این طرح آن شد که تصمیم گرفتیم طبق یک جدول مشخص، عوارض کسب و پیشه‌ها صفر شود. وی افزود: بر اساس این جدول در بخش ورزشی استخر‌های شنا، سونا، جکوزی، مجموعه‌های آبی، باشگاه‌ها و کلوپ‌های ورزشی پرداخت عوارضشان به شهرداری صفر خواهد بود.

حیات دوباره مدارس فوتبال و مجموعه‌های آبی

مدارس فوتبال یکی از مشاغل ورزشی است که طی ماه‌های کرونایی اخیر خسارت‌های جبران‌ناپذیر زیادی دیدند؛ درست مثل مجموعه‌های آبی. در جدول محاسبه عوارض کسب و پیشه‌ها با ضریب صفر در بخش ورزش صراحتا از مجموعه‌های آبی و استخر‌ها یاد شده است، اما نامی از مدارس فوتبال در‌این‌بین دیده نمی‌شود. با‌وجود‌این احسان اصولی درباره اینکه آیا این طرح شامل مدارس فوتبال هم خواهد شد، تأکید کرد: مدارس فوتبالی هم که در قالب باشگاه و مجوز اداره کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند، شامل این طرح خواهند شد.

راهبرد‌های «اصولی» برای یک اتفاق اصولی

احسان اصولی، درباره راهبرد‌های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما ۳ راهبرد اساسی در این طرح داشتیم؛ نخست تسهیل فعالیت‌ها برای گسترش و توسعه کسب‌و‌کارها، دوم مخابره خبر چتر حمایتی از ناحیه شورا و شهرداری مشهد برای فعالان این حوزه‌ها که بدانند شورا و شهرداری در کنارشان هستند و سوم آنکه برخی از مشاغل آمده در این جدول در آستانه ورشکستگی هستند و ما خواستیم به‌نوعی با این طرح مانع این مسئله شویم.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما با این طرح به‌دنبال آن هستیم که دیگر به‌جای اینکه بخش دولتی یا شهرداری‌ها، مثلا برای ساخت یک سالن ورزشی هزینه هنگفت کنند و فردا از عهده مدیریت و در‌آوردن هزینه‌های آن هم برنیایند، این بخش خصوصی باشد که سرمایه‌گذاری کند. وی درباره مدت اعتبار این مصوبه اذعان کرد: این مصوبه تا‌زمانی‌که مصوبه دیگری خلاف آن نباشد، اعتبار دارد و قابل اجراست؛ البته مصوبه شورا باید به فرمانداری برود و ان‌شاءا... بعد از دریافت مجوز، بخشنامه‌های آن ابلاغ می‌شود.

ورزش، منتفع از یک طرح خوب

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی به‌عنوان مرجع ورزش استان با تقدیر از اقدام شورای اسلامی شهر مشهد در تصویب این طرح، اظهار کرد: نگاه باز و حمایتی اعضای شورای شهر از حوزه‌هایی مثل ورزش و هنر جای تقدیر دارد و نباید این مسئله را فراموش کنیم. فرزاد فتاحی افزود: به‌هر‌تقدیر ما باید از بخش ورزش که برای سالم‌سازی مردم این شهر حرکت می‌کنند و خدمات ارائه می‌دهند، حمایت داشته باشیم و بر اساس ضرر‌و‌زیان‌هایی که باشگاه‌های ورزشی در طول این مدت کرونایی دیدند، آن‌ها را کمک کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: البته از ابتدای کرونا عوارض کسب و پیشه از باشگاه‌های ورزشی گرفته نمی‌شد، اما مصوب‌شدن این طرح، برای جامعه ورزش دلگرمی است. فتاحی اذعان کرد: شاید رقم این عوارض برای شهرداری خیلی رقم بزرگی نباشد، اما برای باشگاه‌های ورزشی و جامعه ورزش گره‌گشاست. بسیاری از مجموعه‌‎های آبی و ورزشی ما در دوران کرونا ورشکست شدند و حذف عوارض می‌تواند کمک بزرگی به آن‌ها بکند. مدیرکل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی تصریح کرد: تصویب این طرح خدمت بزرگی از‌سوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد به جامعه ورزش است که باید قدردان آن باشیم.