شهردار از نصب ۳ مجسمه در جلوخان فردوسی خبر داد
به گزارش شهرآرانیوز - شهردار مشهد از نصب مجسمه‌های «دقیقی توسی»، «رستم و اسفندیار» و «آرش کمانگیر» در جلوخان آرامگاه فردوسی خبرداد. محمدرضاکلائی با انتشار پستی در صفحه شخصی اینستاگرامش این مطلب را اعلام کرده و نوشته است: «سال گذشته در زمان افتتاح فضای جلوخان آرامگاه فردوسی تعداد زیادی از شهروندان درخواست داشتند که در فضای جلوخان آرامگاه فردوسی، مجسمه‌هایی از مفاخر زبان و ادب فارسی و همین‌طور شخصیت‌های اساطیری و قهرمانان شاهنامه نصب شود و من قول دادم که انجام این کار را پیگیری کنم.»

او یادآوری کرده است: «ما فراخوان دادیم و از همه هنرمندان مجسمه‌ساز کشور خواستیم طرح‌های خودشان را آماده کنند. حال امروز خوشحالم که بگویم بخشی از آن قول، عملی شده است و مجسمه‌های دقیقی توسی، آرش کمانگیر و نبرد رستم و اسفندیار، ساخته و در جلوخان آرامگاه فردوسی نصب شده‌اند. هر سه اثر فاخر و زیبا هستند، ولی مجسمه آرش حس خیلی خوبی به من می‌دهد.

شهردار مشهد همچنین تلاش سازندگان این سه اثر ارزشمند، هادی عارفی‌منش، اسماعیل رزاقی اصل و محدثه نیک فرجام، را ارج نهاده است. کلائی همچنین خبر داده است که عملیات عمرانی در توس با قوت در حال انجام است و مسیر جلوخان به کهندژ در آخر هفته با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح می‌شود. کلائی درباره طرح تفصیلی توس هم گفته است: گزارش مرحله اول طرح تفصیلی توس ارائه شده که امیدوارم به‌زودی طرح نهایی و برای تصویب، به کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی تحویل داده شود.

اما پیش از این خبر، رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس، گفته بود که بعد از پایان عملیات عمرانی بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی که در قالب باغ ایرانی و به وسعت ۷.۵ هکتار در توس انجام شد، ساخت مجسمه‌هایی با محور‌های رزم و نبردها، اسطوره‌ها، شخصیت‌نگاری، پیکار نیکی و بدی، جغرافیای تاریخی، آیین‌ها و مناسک و نیایش انجام خواهد شد.

مسعود ریاضی اسامی این مجسمه‌ها را به ترتیب ورود به بوستان جلوخان، مجسمه «رستم و اسفندیار»، مجسمه «تهمینه» که نماد مادر است، مجسمه «رستم و سهراب»، مجسمه «سیاوش» که نماد پاکی است و مجسمه «دقیقی توسی» بیان کرده بود که در سمت راست بوستان جلوخان نصب خواهند شد و این مسیر «راسته سوگ» نام‌گذاری خواهد شد. همچنین مجسمه «رستم و اکوان دیو»، مجسمه «سام نریمان» و مجسمه «آرش کمانگیر» «و ماکت شهر تاریخی توس» در سمت چپ بوستان جلوخان نصب خواهد شد که از این میان، سه مجسمه دقیقی توسی، رستم و اسفندیار و آرش کمانگیر نصب شده است.

ریاضی همچنین گفته بود ۲میلیارد تومان اعتبار در بودجه سال ۹۹ برای ساخت این آثار در نظر گرفته شده است.