همکاری سیاسی و امنیتی تهران-کابل بر مدار توسعه
گروه سیاست | شهرآرانیوز؛ دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با حمدا... محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان، با تبیین سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی‌بر تقویت حسن هم‌جواری و برقراری روابط راهبردی با همه همسایگان خود گفت: افغانستان به‌دلیل اشتراکات و پیوند‌های فراوان میان دو ملت از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. دریابان علی شمخانی همچنین با اشاره‌به تهدیدات و منافع مشترک دو کشور در موضوعات مختلف به‌ویژه مسئله گسترش تروریسم و ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه، بر حمایت قاطع ایران از دولت قانونی افغانستان و لزوم افزایش همکاری و تعامل میان تهران-کابل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی تأکید کرد.
 
شمخانی با بیان اینکه آمریکا طی یک سال گذشته، اقدامات ناامن ساز خود را در منطقه غرب آسیا تشدید کرد و با ترور ناجوانمردانه فرماندهان ارشد مبارزات ضدتروریستی، سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، این رفتار را به اوج رساند، تصریح کرد: ایران مصمم است با گرفتن انتقام سخت از آمران و عاملان این جنایت تاریخی، از تداوم اقدامات تروریستی، تشنج‌آفرین و ضدامنیتی آمریکا و عمالش جلوگیری و آنان را وادار به خروج از منطقه کند.
 
وی با هشدار درباره تشدید و توسعه فعالیت‌های داعش در افغانستان و خطراتی که به‌این دلیل برای مردم این کشور و دیگر کشور‌های منطقه ایجاد خواهد شد، بر ضرورت هوشیاری، همکاری و اشتراک مساعی همه کشور‌ها برای دفع شر کامل این غده سرطانی تأکید کرد.

محب نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران، آمادگی دولت و ملت افغانستان برای گسترش همکاری و تعامل با دولت و ملت بزرگ ایران را اعلام و از ایران به عنوان خانه دوم خود یاد کرد. وی با اشاره به حمایت‌های بی دریغ ایران و مهمان‌نوازی مردم شریف ایران از مردم افغانستان در ۴۰‌سال گذشته گفت: دولت و ملت افغانستان همواره قدردان محبت‌ها، کمک‌ها و حمایت‌های ایران و ایرانیان بوده است و خواهد بود.
 
وی با ارائه گزارشی از روند گفتگو‌های صلح در افغانستان افزود: متأسفانه با وجود توافق‌های امضاشده میان آمریکا و طالبان، حملات و اقدامات مخرب این گروه نه‌تن‌ها کاهش نیافته، بلکه سیر صعودی نیز داشته است. محب همچنین با تمجید از نقش مؤثر و سازنده ایران برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان خاطرنشان کرد: گروه طالبان با سوءاستفاده از توافق با آمریکا در تلاش برای تحمیل شرایط خود و وادارسازی دولت افغانستان به تسلیم بود، اما ما با تأکید بر مواضع اصولی و قانونی خود، مقابل زیاده خواهی آنان ایستادگی کردیم.