شهردار مشهد: با راه‌اندازی کارخانه نوآوری مشهد وارد مرزهای تولید مبتنی بر دانش شدیم

طنین همتی |شهرآرانیوز، محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، در آیین افتتاح کارخانه نوآوری مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امیدواریم با شکل‌گیری شرکت نوآور و شرکت‌های نوپا و استفاده از این فضا توسط متخصصان و اندیشمندان جوان، خروجی‌هایی را در قالب محصولات تجاری شاهد باشیم و باعث رونق تولید شویم.

 

وی تأکید کرد: این کارخانه در واقع 2 کارکرد دارد و نیمی از ظرفیتش مشغول تولید محصولات فناورانه در مدیریت شهری می‌شود که خودش اشتغال‌زاست و ‌قابلیت سرایت به نقاط دیگر کشور و ‌کلان‌شهرها و حتی خریداران خارج کشور را دارد و نیمی دیگر از ظرفیت آن به شرکت‌های نوآور به‌صورت عمومی می‌پردازد. پیش از این تجربه‌های این‌چنینی داشتیم که این فضاها بعد از راه‌اندازی، برای بیش از ۴ تا ۵ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی کند.


شهردار مشهد ادامه داد: نکته اصلی اینکه ما وارد مرزهای تولید مبتنی بر دانش شدیم و معمولا بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا به‌لحاظ گردش مالی شرکت‌های نوآور هستند. امیدوارم در این مسیر تولید ناخالص داخلی رونق پیدا کند.


کلائی یادآور شد: بزرگ‌ترین اتفاقی که در کارخانه نوآوری می‌افتد، این است که مجموعه‌ها کنار همدیگر قرار می‌گیرند و هم‌افزایی زیادی خواهند داشت. ضمن اینکه این کارخانه به یک قطب تبدیل می‌شود، قطبی که می‌تواند برای کسانی که به علم و ‌فناوری اهمیت می‌دهند و دنبال تجاری‌سازی آن هستند، محیط خوبی فراهم کند.


وی ادامه داد: موضوع کارخانه‌های نوآوری موضوعی جهانی است که یکی از بزرگ‌ترین آن‌ها سال۲۰۱۷ در فرانسه افتتاح و بنا شد این الگو در کشور ما هم اتفاق بیفتد.


کلائی گفت: حدود ۳ سال قبل معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرد که پیرو آن در مشهد مکان‌یابی کردیم و ‌حدود یک‌سال‌ونیم پیش مشغول تجهیز فضا شدیم. در این میان، از همه مهم‌تر این است که حضور هم‌زمان این بخش‌ها در کنار یکدیگر، هم‌افزایی زیادی ایجاد می‌کند.