طرح تفصیلی جنوب‌غرب مشهد در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد
به گزارش شهرآرانیوز، ساسان نورین‌مقدم با بیان اینکه با تصویب طرح تفصیلی نخستین حوزه در کمیسیون ماده ۵ شهر مشهد برمبنای مطالعات و برنامه‌ریزی و نقشه هدایت توسعه مدیریت خواهد شد، اظهار کرد: موقعیت حوزه جنوب‌غربی محدود به بولوار امام‌علی (ع) از سمت شمال، جاده سنتو و بولوار شهیدناصری از شرق، ارتفاعات‌جنوبی مشهد از جنوب و مرز محدوده مشهد از سمت غرب می‌شود که مساحتی معادل ۵۷۳۶ هکتار را در خود جای می‌دهد.

وی بیان کرد: این طرح پس از بررسی در کمیسیون‌های مختلف شورا با جلسات فشرده تأیید و در نهایت در تاریخ ۲۳ تیر امسال در صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مطرح شد و به‌تأیید رسید و در ادامه در روز ۲۲ مرداد امسال به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ ارسال شد که پس از بررسی نتایج مطالعات و طرح تفصیلی در کمیته‌های کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های قانونی به‌تصویب نهایی کمیسیون ماده ۵ رسید.

نورین‌مقدم ادامه داد: آنچه در روش تهیه طرح تفصیلی این دوره مدنظر قرار گرفت، مشتمل بر عکس‌برداری هوایی، تهیه اطلاعات اولیه و تولید همه لایه‌های اطلاعاتی به‌صورت مکانی، تحلیل لایه‌های ایجادشده و روند تغییرات توسعه‌ای شهر، حقوق مکتسبه عمومی و پیش‌بینی خدمات مورد نیاز برای چشم‌انداز تدوین‌شده با استفاده از آخرین روش‌های روزآمد است؛ همچنین به‌طور کلی می‌توان ادعا کرد که طرح تهیه‌شده مطابق با آخرین استاندارد‌های علوم مرتبط است و از رویکرد‌های به‌روز بهره برده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و طرح‌های فنی شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه طرح تفصیلی حوزه جنوب‌غربی پهنه‌ای شامل مناطق۹ و۱۱ می‌شود و بخش‌هایی از منطقه۱۲ را در بر می‌گیرد، افزود: رویکرد عمده طرح تفصیلی حوزه جنوب‌غربی تأکید بر ساختار‌های سبز و پیاده در قالب مسیل‌ها و کال‌های موجود در پهنه یادشده است که با ویژگی‌های طبیعی خاص شامل ارتفاعات‌جنوبی و کال چهل‌بازه و همچنین کریدور دسترسی به ییلاقات وکیل‌آباد و طرقبه و شاندیز از طریق محور وکیل‌آباد، این حوزه را به‌عنوان دروازه گردشگری شهر مشهد معرفی می‌کند.

نورین‌مقدم ادامه داد: سیاست‌های تراکمی حوزه جنوب‌غرب نیز بر پایه وضعیت موجود حوزه، انتظار نوسازی، دانه‌بندی قطعات، وضعیت معابر حوزه، بررسی و تحلیل نظام تأسیسات شهری، میزان دسترسی به خدمات انتفاعی مورد نیاز، زیرساخت‌های عمومی، حقوق مکتسبه ناشی از طرح‌های ملاک عمل و ویژگی‌های ساختاری حوزه تدوین شده است.

وی تأکید کرد: جمعیت حوزه جنوب‌غربی در افق طرح به‌میزان ۶۰۲ هزار نفر خواهد رسید که با توجه به جمعیت ۵۰۸ هزارنفری موجود نرخ رشد سالانه ۱/۸ درصدی را در پی خواهد داشت.
نورین‌مقدم اظهار کرد: بر اساس تصمیم گرفته‌شده در کمیسیون ماده ۵، چنانچه زیرساخت‌های لازم و تعهدات بزرگ مالکان تحقق پیدا کند، در مجموع می‌توان برای جمعیتی به‌میزان ۷۰۲ هزار نفر برنامه‌ریزی کرد.