قیمت مسکن هم در آگهی‌های رایگان قابل مشاهده شد

به گزارش شهرآرانیوز، پس از هشت ماه ممنوعیت درج قیمت مسکن و خودرو که به دستور دادستانی انجام شده بود دوباره نرخ‌ها به سایت‌های فروش اتومبیل و مسکن برگشت. روز پنجشنبه ۱۸ دی ماه قیمت‌ها در سایت‌های فروش خودرو درج شد و از دیروز ۲۲ دی ماه نیز قیمت‌های مسکن قابل مشاهده است.

 

از اردیبهشت ماه سال جاری و به دنبال ایجاد التهاب در بازار‌های خودرو و مسکن دادستانی اعلام کرد که سایت‌ها اجازه ندارند نرخ پیشنهادی فروش مسکن و خودرو را در آگهی‌ها درج کنند.

 

این اقدام که به کاهش بازدید سایت‌ها انجامید انتقاداتی را از سوی مدیران کسب و کار‌های مجازی به همراه داشت. آن‌ها معتقد بودند سانسور نرخ‌ها نه تنها نمی‌تواند تاثیری در روند رشد قیمت داشته باشد بلکه شفافیت را از بازار می‌گیرد و خود به عاملی برای رشد قیمت تبدیل می‌شود.

 

در سوی دیگر موافقان عدم مشاهده قیمت با این استدلال که درج قیمت به ایجاد فضای رقابتی می‌انجامد و بازار را ملتهب می‌کند بیان می‌کردند که بازار مسکن از آگهی‌های بی هویت آسیب خواهد دید.

 

از طرف دیگر وزارت راه و شهرسازی بر اساس نظر وزیر راه و شهرسازی که می‌گفت اطلاعات قیمتی از تهران بر روی شهرستان‌ها تاثیر گذار است از مرداد ماه امسال به بعد گزارش معاملات و قیمت در بازار مسکن شهر تهران را ارائه نکرد تا اینکه در آبان ماه گزارش تحولات بازار مسکن در مراکز استان‌ها را منتشر و اعلام کرد که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در کل کشور ۱۵.۲ میلیون تومان است.

 

در روز‌های گذشته و به دنبال برگزاری جلساتی با فعالان کسب و کار‌های مجازی در مرکز پژوهش‌های مجلس، برخی نمایندگان اعلام کردند که با بازگشت قیمت به آگهی‌های مسکن و خودرو موافقند. پس از آن دادستانی هم محدودیت هشت ماهه را مشروط به رعایت برخی موارد از جمله احراز هویت کاربران در سامانه امتا و عدم درج قیمت‌های نامتعارف، برداشت.

منبع: اقتصادنیوز