فقط ۲ درصد بهبودیافتگان کرونا پلاسما اهدا کرده‌اند

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا مهدی زاده گفت: ۲۷۵۰ بهبود یافته کرونا در این مدت برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که ۲۱۲۲ شرایط اهدا را داشتند.


وی ادامه داد: آمار اهدای پلاسما توسط بهبود‌یافته‌ها کمتر از حد انتظار است و فقط دو درصد از مبتلایان به کرونا پلاسما اهدا می‌کنند.


مهدی‌زاده با بیان اینکه پلاسمای بهبود‌یافتگان کرونا اکنون به‌عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: با گذشت چند ماه از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان‌ها برای دریافت پلاسمای بهبود‌یافتگان افزایش یافته و باید تامین این تقاضا محقق شود.
مدیرکل انتقال خون استان تهران تاکید کرد: بهبود‌یافتگان از کرونا اطمینان خاطر داشته باشند که اهدای پلاسما بعد از بهبودی به هیچ عنوان سیستم ایمنی بدن آن‌ها را تضعیف نخواهد کرد و با اطمینان خاطر برای نجات بیماران و اهدای پلاسما اقدام کنند.


وی ادامه داد: بهبود‌یافتگان کرونا به شرط داشتن شرایط لازم (همانند شرایط اهدای خون) و نیز گذشت یک ماه از بهبودی می‌توانند به مراکز سازمان انتقال خون مراجعه کنند و از آن‌ها ۵۰۰ سی سی پلاسما گرفته می‌شود و پلاسمای اهدایی آن‌ها فریز و بعد از غربالگری و تست سلامت ذخیره می‌شود و به مراکز درمانی که درخواست‌کننده این پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند ارسال می‌شود و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.


وی خاطرنشان کرد: شرایط عمومی اهدای این پلاسما مانند اهدای خون است و شخص اهدا‌کننده باید کارت ملی همراه داشته و محدوده سنی وی ۱۸ تا ۶۰ سال باشد. کلیه مراحل و شرایط ثبت نام و پذیرش اهدا‌کننده دقیقاً مانند اهدای خون کامل است.


مهدی‌زاده افزود: از همه افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند می‌خواهیم به دلیل اینکه زمان وجود آنتی‌بادی این ویروس در بدن آن‌ها مدت زمان کوتاه و محدودی است هرچه زودتر برای اهدای پلاسمای خود اقدام کنند تا بتوانند کمکی برای سلامت مبتلایان به این ویروس باشند.


وی تاکید کرد: اهدا‌کنندگان خون و همین طور پلاسما اطمینان داشته باشند که انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و همه تجهیزات این مراکز در کشور اکنون و همین طور همیشه، ضد‌عفونی و استریل می‌شوند و اهد‌اکنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.

منبع: ایرنا