بازگشایی مدرسه با طعم دغدغه‌های کرونایی |کدام خانواده‌ها از آموزش حضوری استقبال کردند؟

جانقربان| شهرآرانیوز- امروز اول بهمن‌ماه هم‌زمان با دستور و ابلاغ وزیر آموزش‌وپرورش بسیاری از مدارس بازگشایی شدند و دانش‌آموزان بسیاری پس از ماه‌ها دوری راهی مدرسه شدند.


به‌مناسبت این بازگشایی راهی برخی مدارسی شدیم که امروز چشمشان به چهره دانش‌آموزان روشن شد. مدارس نیم‌بند باز شده‌اند و خیلی‌ها به‌هوای اینکه بهتر است از شنبه کار آموزش را شروع کنند، اما بازهم چند نفر از دانش‌آموزان به‌ویژه کلاس‌اولی‌ها امروز بار خود را بستند و راهی خانه دوم خود شدند.

 

مدرسه حضوری دوست دارم

تینا دانش‌آموز کلاس اول است. امسال فقط یک هفته به مدرسه آمده و حسابی دل‌تنگ مدرسه است و از اینکه قرار است معلمش را ببیند خوش‌حال است. او می‌گوید: خانم معلم سرکلاس خیلی بهتر درس می‌ده. وقتی با تبلت نگاه می‌کنم همش باید مامانم برام توضیح بده.
هم‌کلاسی دیگر او الیسا نیز می‌گوید: مامان من که می‌گه اگه نری بهتره، ولی منم مدرسه حضوری دوست دارم. اینجا می‌شه بازی کرد.

 

بچه‌ها تعریفی از بیماری و ویروس ندارند

بازگشایی مدارس همراه با ضدعفونی بوده است، اما نگرانی والدین همچنان وجود دارد و امروز با همراهی فرزندان خود سعی کرده‌اند بر این موضوع نظارت کنند.

خانم حسینی یکی از والدینی است که خودش هم معلم است، می‌گوید: نگرانی ما از این نیست که مدارس و میز و صندلی‌ها ضدعفونی نشده باشد، بلکه نگران این هستیم که بچه‌های خودمان رعایت نکنند. همین امروز یکی از بچه‌ها به دخترم می‌گفت بیا باهم ماسک‌هایمان را عوض کنیم. چون طرح ماسک‌ها متفاوت است و عروسکی، بچه‌ها خوششان می‌آید و می‌خواهند باهم عوض کنند.

یکی از معلم‌های کلاس اول حرف این مادر را نیز تأیید می‌کند و می‌گوید: دقیقا همین مشکل را من سرکلاس دارم. بچه‌ها تعریفی از بیماری و ویروس ندارند، از چاشت و میوه همدیگر می‌خورند و حتی ساندویچ مشترک می‌خورند. با لیوان‌های هم آب می‌خورند و وقتی دعوایشان می‌کنم، می‌گویند نمی‌دانستیم. واقعا بچه‌ها به‌ویژه بچه‌های کلاس‌ اول و دوم نمی‌توانند سختی این بیماری را درک کنند و از طرفی هم نمی‌شود همه شرایط خطر را به آن‌ها توضیح داد و توقع انجام آن را داشت. بچه‌ها بدون اینکه حواسشان باشد به وسایل هم دست می‌زنند و مدام هم ضدعفونی نمی‌کنند. به‌نظرم اگر آموزش بچه‌های دوره ابتدایی مجازی بماند بهتر است و بچه‌های دوره متوسطه بهتر می‌توانند با این موضوع و محدودیت‌ها کنار بیایند و شیوه‌نامه‌ها را اجرا کنند‌.

 

 

خانم عیدی، یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان کلاس‌اولی، با نگرانی از موج چهارم کرونا می‌گوید: در شرایطی که وزیر بهداشت مخالف بازگشایی مدارس است و مدام بحث موج چهارم کرونا و خطرات آن مطرح است، نمی‌دانم چرا آموزش‌وپرورش لجبازی می‌کند و می‌خواهد مدارس را حضوری کند! درست است که اجباری از طرف مدرسه نیست، ولی بچه‌ها ما را اجبار می‌کنند برای مدرسه آمدن.

 

معلم‌ها همچنان باید در فضای‌مجازی تدریس کنند

بعد از صحبت‌های این مادر بسیار نگران و شاکی، صحبت‌های معاون یکی از مدارس ابتدایی شنیدنی است. خانم راهداری می‌گوید: معلم‌ها همچنان باید در فضای‌مجازی تدریس کنند و بچه‌ها همچنان می‌توانند از این بستر استفاده کنند و به مدرسه نیایند. اینکه آموزش برای این دوره‌ها حضوری شد، به‌علت پایه‌بودن آن‌هاست. بچه‌ها اگر الفبا را به‌خوبی یاد نگیرند و پایه ضعیفی داشته باشند، در کلاس‌های بالاتر دچار مشکل می‌شوند. درست است که بعضی والدین برای بچه‌ها زمان می‌گذارند، ولی بسیاری از والدین هم هستند که متأسفانه یا زمان ندارند یا سواد و توانایی این‌گونه آموزش‌ها را ندارند.

 

 

باوجود نگرانی‌های والدین، دل‌گرمی‌های وزارت آموزش‌وپرورش و ترس از موج چهارم کرونا، مدارس از امروز حضوری شدند و تقویت پایه آموزشی دلیل این حضور بدون اجبار است، اما پس از گذشت نیمی از سال تحصیلی شاید نگرانی برای درگیری با موج چهارم کرونا بر آموزش حضوری اولویت داشته باشد، زیرا در کنار بازگشایی مدارس و حضوری‌شدن آن، همراه با دانش‌آموزان افراد بسیار دیگری مجبور به ترک خانه می‌شوند.