پیاده‌راه دردسرساز!

بخشنده - از تاریخ 10شهریور آغاز عملیات پیاده‌راه‌سازی در ضلع جنوبی بازار رضا آغاز شده است. انجام این پروژه و به ویژه زمان اجرای آن و شایعات مطرح شده باعث بروز برخی نارضایتی‌ها در میان کسبه و ترس آن‌ها از آینده خود شده است. به دلیل درخواست تعدادی از کسبه بازار رضا و خیابان شیخ طوسی برای تهیه گزارش و اطلاع از این پروژه راهی بازار رضا و محل اجرای این پروژه شدیم. برای شنیدن سخنان کسبه بازار رضا از در میدان هفده شهریور وارد این بازار شدیم و از همان ابتدا جویای نظرات کسبه درباره پروژه پیاده‌راه‌سازی شدیم. در انتهای بازار بسیاری از کسبه بر این باور هستند که قرار است در بیرون از بازار رضا بازارچه‌‌ای ایجاد شود و یکی از دلایل مخالفت بازاریان با این طرح همین مورد است.

 

بازار داغ شایعات در بازار رضا
رضا که به این سخن باور دارد، می‌گوید: از کارکنان بازار رضا و آستان‌قدس شنیدم که قرار است، پیاده‌رو بیرون بازار رضا را صاف کنند و پشت بازار غرفه بسازند و در نهایت آستان قدس غرفه‌ها را اجاره بدهد.او گفته‌ خودش را قطعی می‌داند و ادامه می‌دهد: این موضوع را تمام کسبه بازار رضا و آن‌هایی که در آن کار می‌کنند، می‌دانند.عظیمی نتیجه اجرای این طرح را باعث ضرر رسیدن به بازار رضا می‌داند و می‌افزاید: این یعنی از سکه افتادن بازار رضا و رونق گرفتن کسبه آن که در بیرون اینجا مغازه دارند.به سمت ابتدای بازار می‌رویم. یعقوبی یکی از کسبه درباره علت اجرای این پروژه و آینده آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، اما به اجرای این طرح انتقاد دارد و می‌گوید: من اطلاع ندارم چه اتفاقی قرار است بیفتد، فقط می‌دانم که کارشان برای من دشواری‌هایی به همراه داشته است.او ادامه می‌دهد: یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که این طرح ایجاد کرده در بحث آوردن جنس به مغازه‌هاست. در میدان بیت‌المقدس خودرو نمی‌تواند توقف کند و در ضلع شمالی نیز باید مدت زیادی در ترافیک بماند و در آخر هم نمی‌تواند جای پارک پیدا کند و به میدان هفده شهریور می‌رود. ما این روزها مجبوریم بیشتر به انتهای بازار در هفده شهریور برویم و اجناس را خودمان پیاده به مغازه بیاوریم.یعقوبی ادامه می‌دهد: بارها در بازار رضا پیش آمده که ناگهان نیاز به حضور خودروهای امدادی شده است. حالا با ترافیک شدید ضلع شمالی و خودروهایی که در آن پارک است خودروهای امدادی چگونه می‌توانند خودشان را سریع به مرکز بازار رضا برسانند؟
راهی خیابان شیخ طوسی می‌شویم و در میان مغازه‌داران این خیابان با سالاری به گفت‌وگو می‌پردازیم. سالاری می‌گوید: من و بیشتر کسبه این خیابان در ابتدا مخالف این طرح بودیم اما زمانی که از شهرداری منطقه 7 چند نفر به اینجا آمدند و با ما صحبت کردند و پروژه را توضیح دادند موافق آن شدیم. البته هنوز به زمان اجرای آن انتقاد داریم چرا که الان زائران زیاد هستند.سالاری درباره مخالفان این طرح می‌گوید: پس از اطلاع از چگونگی طرح اغلب کسبه خیابان شیخ طوسی از این طرح راضی هستند و تنها مخالفان آن‌هایی هستند که خودرو خود را اینجا پارک می‌کردند و زائران را به مناطق تفریحی شهر می‌برند. این رانندگان همواره برای ما ایجاد مزاحمت می‌کردند و نبود آن‌ها برای کسبه اتفاق خوبی است.کاسب خیابان شیخ طوسی ادامه می‌دهد: البته تعدادی مستأجر نیز هستند که نگران بالا رفتن اجاره مغازه‌ها هستند.به چند نفر دیگر سر زدیم. بیشتر کسبه با اجرای این طرح موافق هستند به جز چند مغازه‌ای که عمده‌فروش هستند و به دلیل دشواری ورود و خروج جنس از مغازه‌شان مخالف این پروژه هستند.


تلاش برای رفع نگرانی‌های کسبه
برای شنیدن واقعیت این پروژه و دریافت پاسخ موارد مطرح شده از سوی کسبه به سراغ امیرسیاوش حجازی، معاون اجرایی منطقه، می‌رویم و از او علت اجرای این پروژه در شهریورماه و نظر هیئت امنای بازاررضا را جویا می‌شویم.
حجازی در ابتدا از علت آغاز این پروژه در شهریورماه می‌گوید: اجرای این پروژه 6ماه زمان می‌برد و ما اگر از اول مهر کار این پروژه را آغاز می‌کردیم تا تعطیلات نوروزی به اتمام نمی‌رسید و این گونه باعث نارضایتی و زیان به کسبه می‌شدیم. به همین دلیل با هماهنگی هیئت امنای بازار رضا و مشورت با آن‌ها که صورت‌جلسه آن نیز موجود است کار را از 10 شهریور ماه آغاز کردیم.حجازی که خود برای شنیدن دغدغه‌های کسبه به میان آن‌ها رفته بود درباره نتایج گفت‌وگوهایش می‌گوید: کسبه از برخی موارد نظیر گرد و غبار ناراحت بودند که ما دستور دادیم برای جلوگیری و کاستن از گرد و خاک تا زمان اتمام کار بتن ریخته شود تا مردم نیز بتوانند به سادگی تردد کنند. همچنین برای مراعات کسبه مساحت اجرای پروژه را به 2بخش تقسیم کردیم و تا اتمام بخش اول به سراغ قسمت دوم نخواهیم رفت.معاون اجرایی منطقه درباره این پروژه بیان می‌دارد: بودجه پروژه 7میلیارد و 200میلیون تومان است. در این پیاده‌راه مسیری 4 متری برای بارانداز و تردد خودروها باز خواهد ماند و در طول این مسیر فضای سبز، نیمکت و چراغ قرار خواهد گرفت.
حجازی در پایان از هماهنگی‌های انجام شده شهرداری منطقه با آتش‌نشانی خبر می‌دهد و می‌افزاید: ما برای تمام موارد اندیشیدیم و با نمایندگان آن‌ها نیز مشورت کردیم. ما بحث انسداد دائمی را لغو کردیم و برای بحث ایمنی بازار رضا با آتش‌نشانی جلسه‌ا‌ی برگزار کردیم و به آن‌ها چند راهکار ارائه دادیم که نتیجه این شد که مسیری را برای خودروهای آن‌ها باز بگذاریم و آن‌ها نیز از خودروهای سبک‌تر بهره ببرند.