در مفهوم دفاع مقدس رهایی و آزادگی نهفته است

به گزارش شهرآرا نیوز، محمدحسین ودیعی، رئیس کمیسیون ویژه ایثارگران شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر به مناسبت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی گفت: هفته دفاع مقدس یادآور حماسه ای ماندگار در تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران است که در آن، فرزندان غیور این مرز و بوم با نثار جان و اهدای عضوی از بدن و دشواری‌های دوران اسارت از میهن اسلامی جانانه دفاع کرده و برای همیشه نظام و انقلاب ما را بیمه کردند.

 

{$sepehr_mmedia_427_400_300}

 

وی گفت:  در آن صحنه افتخارآمیز ، گویی همه ی ارزش‌ها و حسنات والای اخلاقی و انسانی از جمله سلامت نفس ، اخلاص ، تعبد ، کارآمدی ، شجاعت ، ایثار و از جان برای هدف مایه گذاشتن ، همه در یکجا به نمایش گذاشته شده بود و اینکه صحنه آفرینان دلتنگ آن صحنه ها می شوند و این شعرعلیرضا غزوه حرف دل و زبان آنان می‌شود.

 

که کجا رفت تاثیر سوز و دعا

کجایند مردان بی ادعا

کجایند شورآفرینآن عشق

علمدار مردان میدان عشق

کجایند مستان جام الست

دلیران عاشق شهیدان مست

همانان که از وادی دیگرند

همانان که گمنام و نام آورند

 

وی با اشاره به اینکه  ما درس‌های دفاع مقدس را باید به یاد داشته باشیم در ادامه تاکید کرد: ما هیچ گاه آغازگر جنگ و متجاوز نبودیم ، در قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد عراق به عنوان متجاوز معرفی و موظف به پرداخت غرامت شد. دفاع مقدس هیچ گاه کهنه نمی شود، بنابراین بهتر است ما نیز مباحث خود را درباره آن به روز کنیم، با کلمات کهنه نمی‌توان درباره یک موضوع به روز سخن گفت، ما به مفاهیم جدیدی برای هم‌زبانی با نسل جدید نیاز داریم.

ودیعی ادامه داد: ما از جنگ بیزاریم و اثرات ناگوار آن را در جامعه همچنان حس میکنیم، جنگ بد است، اما دفاع مقدس متعلق به حوزه اندیشه ماست ، دفاع گفتمانیست متعلق به مردمی که در آن جامعه زندگی می کنند ،ایثار را معنی می کنند و به ارزیابی اخلاقی می پردازند و برای آیندگان از ایستادگی برای وطن ، شعر و سخن و خاطره به یادگار می گذارند.

وی با بیان اینکه در مفهوم دفاع مقدس رهایی و آزادگی نهفته است یادآورشد: ما مجبور به جنگ شدیم تا حریم آزادگی و حرمت انسانی را پاس بداریم، انسان آزاد متولد شده اما همیشه در خطر انقیاد و استبداد است، دفاع مقدس به ما آموخت که می‌توان برای عقیده ، آزادی و وطن جان داد.

وی افزود: ما در جنگ آموختیم که همبستگی اجتماعی لازمه یک جامعه پویا و زنده است ، جنگ سالهاست تمام شده است و اکنون افرادی از خود می پرسند آن فضای مشحون از ایثار، فداکاری و همبستگی کجارفت؟ ممکن است کسانی دلشان برای ایام و خاطرات دوره جنگ تنگ شده باشد، اما راهِ حلِ بازگشت به همبستگی ملی در گسترش مفهومی به نام دگرخواهی نهفته است و برای این همبستگی ، باید بیاموزیم که در جامعه مدرن به شهروندان و همه هموطنان خود به چشم دیگری نگاه نکنیم ، شخصی بیرون از ما نیست او در خود ماست.

ودیعی در ادامه گفت: بخش عمده‌ای از منازعات اجتماعی ما در بی نظمی ها و ولنگاری اقتصادی نهفته است که اقتصاد ما را از هم دور کرده و اکنون زمان آن است که فعالیت اقتصادی را طوری بازآرایی و باز تعریف کنیم که افراد جامعه بقیه را رقیب خود فرض نکنند ما از دل این همبستگی ملی به چیزی به نام اقتصاد ملی ، رشد و توسعه همگان نیاز داریم،

وی هشت سال دفاع مقدس و آثار جاودانه آن را متعلق به همه دانست و ابرازداشت: دفاع مقدس گنجینه ای است که همه‌ی آحاد جامعه ی ایرانی باید از آن برخوردار باشند و ارزشهای آن متعلق به جامعه ایران است. هیچ رزمنده‌ ی دلاوری برای منافع جناح خاص به میدان نرفته است، آنان برای وطن و برای اعتقادشان رفتند، جریان‌های سیاسی نباید آن را مصادره کنند.
ودیعی یادآورشد: نباید بگذاریم که قصه ی جنگ تحمیلی هشت ساله تحریف شود، بخش عمده‌ای از زوایای دفاع مقدس همچنان پنهان مانده است. دفاع مقدس آنطور که بود باید تعریف شود. آیندگان ما بدون عینک سیاسی به این واقعه خواهند نگریست و ما نیز باید همین دیدگاه را اشاعه دهیم ، همه ی ایرانیان در دفاع مقدس سهیم بودند و دفاع مقدس یک برهه از تاریخ ایران است.

وی ادامه داد: فداکاری ، از جان گذشتگی و جانفشانیِ دلاور مردان عرصه دفاع مقدس برای مردمِ حال و نسل‌های آینده این مرز و بوم فراموش نخواهد شد و بر همه مسئولین و سیاست گذاران واجب است که چونان همه کشورها توجه ویژه به این دلاورمردان و ایثارگران از هر قشر و گروه را مبذول داشته و برای آیندگان درس ها و خاطرات شیرین این برگ پر افتخار تاریخ ما را ماندگار نمایند.

وی گفت: دوران دفاع مقدس نشان داد که اگر اراده عمومی ، همبستگی واتحاد ملت با مقاومت و ایثا عجین شود هیچ قدرتی در برابر آن یارای ماندن نخواهد داشت.

رئیس کمیسیون ویژه ایثارگران در ادامه افزود: محتوای وصیت نامه های شهدای دفاع مقدس حاوی مضامین راهبردی برای آن زمان و امروز جامعه است، ازجمله توصیه به حمایت و پیروی از رهبری ، استقلال ، آزادی ، حفاظت و صیانت از حریم وطن ، دفاع از حضور مردم در صحنه های مختلف ، رضایت مردم از حکومت ، دفاع از قانون اساسی ، قانون گرایی ، دعوت به وحدت و عدم تفرقه انگیزی بین دسته های سیاسی و مذهبی می باشد.

انشاءالله بخوانیم و عمل کنیم؛