خبر خوش برای مستمری‌­بگیران تأمین اجتماعی: اصلاح همسان­‌سازی به نفع مشاغل سخت
فرزانه شهامت | شهرآرانیوز؛ عضو هیئت‌رئیسه کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان‌رضوی از اصلاح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به نفع مشاغل سخت خبر می‌دهد. علی‌اصغر رضایی در گفتگو با شهرآرانیوز با اشاره‌به سفر اخیر اعضای هیئت‌رئیسه کانون به تهران و دیدار با مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور، می‌گوید: در این دیدار، موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را که در دوران اشتغال به کار‌های سخت و زیان آور مشغول بودند، مطرح کردیم؛ اینکه براساس قانون، این افراد با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شدند و در همسان‌سازی هم باید سنوات ارفاق‌شده برای بازنشستگی این افراد لحاظ شود.

او با اشاره‌به وجود ۴۰۰‌هزار کارگر زیر پوشش صندوق تأمین اجتماعی در کشور که از مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند، از موافقت قطعی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برای انجام اصلاحات یادشده خبر می‌دهد و بیان می‌کند: آن‌طور‌که به بنده و دیگر اعضای هیئت‌رئیسه کانون اعلام شد، تلاش می‌شود پیش از نوروز، این اصلاحات اعمال شود.

رضایی تشریح پیشنهاد استان برای موضوع عیدی کارگران بازنشسته را از دیگر محور‌های گفتگو با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی عنوان می‌کند؛ ماده‌واحده‌ای که پیشنهاد می‌دهد از عیدی کارگران شاغل، حق بیمه کسر شود و پس از بازنشستگی نیز عیدی‌شان به اندازه شاغلان باشد و کاهش پیدا نکند.
آن‌طور‌که رضایی می‌گوید، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، اعلام نظر قطعی درباره این پیشنهاد را به پس‌از بررسی‌های کارشناسی موکول کرده است.

او همچنین از نتایج جلسه‌ای گفت که هفته پیش در بهارستان و به میزبانی کمیسیون اجتماعی مجلس برگزار شد؛ جلسه‌ای سه‌ساعته برای شنیدن مطالبات کشوری کارگران بازنشسته که مشهدی‌ها برای گفتنش پیش‌قدم شدند. آن‌طور که فعالان کارگری می‌گویند ۶۰ تا ۶۵‌درصد بازنشسته‌های تأمین اجتماعی حداقل‌بگیر هستند. این مستمری حداقلی، در‌حالی پرداخت می‌شود که بسیاری از این افراد بنا به اقتضای سن خود درگیر مشکلات جسمی می‌شوند، امکان اشتغال مجدد برای جبران کسری درآمد را ندارند و همه این‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهد تا مشکلات اقتصادی را بیشتر حس کنند.

رضایی مهم‌ترین مطالب مطرح‌شده در این جلسه را در چند محور خلاصه می‌کند و با اشاره‌به فضای عمومی حاکم بر جلسه به نفع دغدغه‌های مطرح‌شده می‌گوید: یکی از مطالبات ما، اجرای کامل همسان‌سازی و رفع تبعیض میان بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی بود که حداقل مستمری هایشان، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تفاوت دارد.
 
نکته دیگر ماده‌واحده‌ای است که برای تعیین تکلیف عیدی بازنشسته‌های تأمین اجتماعی تقدیم مجلس کرده‌ایم. الان برای نحوه پرداخت عیدی به بازنشستگان در تأمین اجتماعی قانونی وجود ندارد و این مبلغ براساس بخشنامه‌های سازمان پرداخت می‌شود. پرداخت به این صورت است که کارگری که تا زمان شاغل‌بودن، طبق قانون کار، دو برابر حداقل دستمزد را به‌عنوان عیدی دریافت می‌کرد، به‌محض بازنشسته‌شدن، ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری قرار می‌گیرد و مبلغی کمتر (معادل عیدی کارمندان دولت) به او داده می‌شود.

این فعال کارگری، تأکید بر احیای شورای عالی تأمین اجتماعی، به‌صورت سه‌جانبه‌گرایی را دیگر مطالبه هیئت‌رئیسه کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی عنوان می‌کند و در توضیح آن می‌گوید: در شورای عالی تأمین اجتماعی، باید نماینده‌های دولت، کارفرما و کارگر (شامل نمایندگان کارگران بازنشسته و شاغل) حضور داشته باشند. سازمان تأمین اجتماعی، متعلق‌به بیمه‌پردازان است و این افراد باید در تصمیمات سازمان سهیم باشند. این موضوع سال‌هاست که در پیش‌نویس جدید سازمان مطرح است و هیچ‌کاری هم برای آن انجام نمی‌شود.

او با اشاره‌به وارد‌دانستن این انتقاد از‌سوی نمایندگان حاضر ادامه می‌دهد: نماینده‌های مجلس تبعیض‌ها در‌قبال بازنشسته‌های تأمین اجتماعی را قبول داشتند؛ همچنین اینکه سازمان تأمین اجتماعی الان در دست دولت است و مدیرانِ خودش را بر سازمان می‌گمارد؛ مدیرانی دولتی که نتوانستند مطالبات سازمان از دولت را وصول کنند. دولت بیش‌از ۳۰۰۰‌میلیارد‌تومان به سازمان بدهکار است که این رقم معادل دو سال بودجه سازمان تأمین اجتماعی است. وقتی هم که سازمان پول نداشته باشد، معلوم است که نمی‌تواند هزینه کند.

او با اشاره‌به رایزنی‌ها برای اختصاص ۹۰‌هزار میلیارد‌تومان در لایحه بودجه‌۱۴۰۰ برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌ها بیان می‌کند: همان‌طور‌که می‌دانید کلیات بودجه رد شده است. اعضای هیئت‌رئیسه کانون، علاوه‌بر نمایندگان کمیسیون‌های اجتماعی گفتگو‌های متعددی با اعضای دیگر کمیسیون‌های مجلس داشتند و اهمیت توجه‌به این رقم در لایحه جدید را یادآور شدند. نمایندگان قول مؤکد دادند که در بررسی لایحه جدید، این موضوع و اهمیت آن را فراموش نخواهند کرد.

خزانه‌دار کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان با اشاره‌به صحبت‌های مهدی عیسی‌زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، از ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی سیاست‌های کلی نظام در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی خبر می‌دهد و می‌گوید: آن‌طورکه گفته شد، گزارش‌های این بررسی به‌صورت پیوسته به مقام معظم رهبری تقدیم می‌شود و رفع تبعیض‌های مطرح‌شده در این سیاست‌ها دیده شده است. وعده همکاری برای پیگیری موضوع عیدی کارگران بازنشسته، قول مساعد دیگری بود که برای احقاق حقوق کارگران بازنشسته تأمین اجتماعی کشور، دریافت کردیم.

رضایی با اشاره‌به حضور دبیر کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان در این دیدار‌ها از رایزنی‌های انجام‌شده برای افزایش دستمزد‌ها مطابق با ماده ۴۱ قانون کار گفت؛ ماده‌ای که بر افزایش سالانه حقوق کارگران، متناسب با نرخ تورم اعلام‌شده ازسوی بانک مرکزی تأکید دارد. به‌زعم این فعال کارگری، اجرانشدن این ماده و ماده متناظر آن در قانون تأمین اجتماعی برای بازنشستگان، در بیشتر سال‌های پس از انقلاب، باعث ایجاد شکاف میان درآمد و هزینه جامعه کارگری شده است.

بیشتر بخوانید:
 
آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در سال آینده
 
تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی مقابل مجلس | مستمری را به خط فقر ۹ میلیونی برسانید
 
با عیدی بازنشستگان در سال ۹۹ چه می‌توان خرید؟ + عکس