تبرئه ترامپ؛ رسوایی بزرگ برای سنا
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، از اتهاماتش درباره تحریک شورش‌های ششم ژانویه در پایتخت ایالات‌متحده آمریکا تبرئه شد. به گزارش الجزیره، پس از جلسات استیضاح ترامپ که در پنج‌روز متوالی در مجلس سنای آمریکا برگزار شد، ۵۷ قانون‌گذار به محکومیت و ۴۳ تن به برائت وی رأی دادند. برای محکومیت ترامپ در دومین جلسه استیضاح او از زمان ریاست‌جمهوری‌اش، به دوسوم رأی نمایندگان سنای آمریکا نیاز بود، اما تنها هفت‌تن از جمهوری‌خواهان به محکومیت وی رأی مثبت دادند.
البته این میزان از مشارکت جمهوری‌خواهان برای محکومیت رئیس‌جمهوری از حزب خودشان، در تاریخ مجلس سنای آمریکا بی‌سابقه است. اولین دادگاه استیضاح ترامپ، که در فوریه سال ۲۰۲۰ برگزار شد، درباره اتهاماتی علیه وی مبنی‌بر تحت فشار قراردادن اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، بود.

نتیجه دومین استیضاح ترامپ، چندان تعجب‌آور نبود؛ زیرا اختلافات میان دو حزب اصلی در این کشور، دموکرات و جمهوری‌خواه، بیش از هرزمان دیگری در تاریخ آمریکا عمیق شده است. پس از اعلام نتیجه دادرسی، دونالد ترامپ که حالا می‌تواند دوباره پا به عرصه سیاسی آمریکا بگذارد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «من همیشه مدافع حکومت قاطع قانون، نیرو‌های قهرمان پلیس و حق مردم آمریکا برای بحث صلح‌آمیز و شرافتمندانه درباره مسائل روز، بدون شرارت و بدون نفرت، بوده‌ام و خواهم بود.» وی همچنین دموکرات‌های آمریکایی را به نادیده‌گرفتن و سرکوب نظرات مخالف آن‌ها، محکوم کرد.

به گزارش «رویترز»، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به تبرئه ترامپ، جمهوری‌خواهانی را که به نفع ترامپ رأی داده بودند، «ترسو و بزدل» خواند. علاوه‌براین، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا، اعلام کرد: «سنا نتوانست به شایستگی کار خود را انجام دهد... ناکامی شما در محاکمه ترامپ به‌منزله یک بدنامی در تاریخ سنای آمریکا خواهد بود.» همچنین میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت سنای آمریکا که پیش‌تر استیضاح ترامپ پس‌از پایان دوران ریاست‌جمهوری را برخلاف قانون اساسی کشور خوانده بود، در پایان جلسه استیضاح ترامپ گفت: «تردیدی وجود ندارد که رئیس‌جمهور ترامپ به لحاظ عملی و اخلاقی مسئول تحریک تحولات و شورش‌های آن روز بود.»