کابوس دقیقه ۹۰ دست‌بردار آبی‌ها نیست

پنجمین هفته لیگ برتر فوتبال ایران عصر پنجشنبه با برگزاری 5 مسابقه به پایان رسید که توقف میزبانان و بزرگان، از اتفاقات مهم این هفته بود؛ جایی‌که سپاهان، پرسپولیس را در آزادی برد و استقلال هم مقابل ذوب‌آهن در اصفهان متوقف شد. ماشین‌سازی که هفته گذشته مقابل پیکان تهران شکست سنگینی را تجربه کرده بود، این هفته مقابل شاهین با 4 گل به برتری رسید و شاگردان نکونام در اهواز تنهابازی بدون گل هفته را مقابل پیکان رقم زدند. با‌این‌همه مهم‌ترین اتفاقات هفته مربوط به بازی پایتخت‌نشینان با تیم‌های اصفهانی بود؛ جایی‌که سپاهان در تهران پرسپولیس را برد و ذوب‌آهن در اصفهان به استقلال نباخت.

 

سومین گل خورده استقلال بعد از دقیقه90
شاگردان استراماچونی بعد از شکست در شهرآورد تهران برای این بازی بابرنامه وارد زمین شدند و از همان دقایق ابتدایی با دردست‌گرفتن میانه میدان، مهاجمان خود را در موقعیت گل‌زنی قرار می‌دادند. بازگشت فرشید اسماعیلی، ریتم حملات این تیم را مرتب‌تر از قبل کرده بود؛ هرچند شاگردان علی‌منصور هم در این بازی لحظه‌ای پا پیش نگذاشتند و از هر فرصتی که به‌دست می‌آوردند، برای ضربه‌زدن به حریف استفاده می‌کردند. در این بازی استقلالی‌ها 2 دفعه از حریف خود جلو افتادند و هر بار گل‌های این تیم با گل بازیکنان حریف پاسخ داده شد. از آن عجیب‌تر اینکه استقلال برای سومین بازی دروازه خود را در وقت‌های تلف‌شده بازی بازشده دید، جایی که گل دقیقه89 فرشید اسماعیلی با گل دقیقه91 ارسلان مطهری پاسخ داده شد. البته شاگردان استراماچونی خوش‌شانس بودند که ارسلان مطهری در دقایق آخر بازی جوگیر شده بود و یک موقعیت مسلم گل‌زنی تیمش را از دست داد تا بازی درنهایت با تساوی 2بر2 به پایان برسد.

 

تعویض پرحاشیه تبریزی و اولین اخراج استرا
در دقایق پایانی بازی و در یک صحنه در زمین ذوب‌آهن، آندره‌آ استراماچونی به اعلام‌نشدن خطا توسط داور اعتراض کرد؛ اما درست ثانیه‌ای بعد داور خطای بازیکن دیگر استقلال را روی ذوبی‌ها گرفت. سرمربی ایتالیایی توپی را که کنار پایش افتاده بود، با عصبانیت شوت کرد و اعتراض کلامی هم به داور داشت. بیژن حیدری در این صحنه با یک کارت قرمز، استراماچونی را از روی نیمکت استقلال اخراج کرد و مرد ایتالیایی باوجود اینکه کماکان اعتراض می‌کرد، زمین بازی را ترک کرد. این تنهااتفاق حاشیه‌ای این مسابقه نبود. مهاجم شماره11 استقلال واکنش عجیبی به تعویضش در بازی با ذوب‌آهن داشت. مرتضی تبریزی در طول بازی بسیار پرتلاش بود؛ اما نتوانست در روند گل‌زنی تیمش مؤثر عمل کند و به‌همین‌دلیل استراماچونی در دقیقه81 آرش رضاوند را جانشین او کرد. اما آنچه از دید دوربین‌های تلویزیونی پنهان ماند، عصبانیت شدید تبریزی در هنگام تعویض بود؛ جایی که او از کنار استراماچونی عبور کرد و با لگد از خجالت کلمن کنار زمین درآمد.

 

استراماچونی: از عملکرد خودم متأسفم
استراماچونی بعد از آنکه تیمش نتوانست برتری نتیجه را تا آخر بازی حفظ کند، به خبرنگاران گفت: موقعیت‌های زیادی برای گل‌زنی داشتیم و با اینکه تیم آماده‌ای بودیم، اما تیم ذوب‌آهن از 2 موقعیت گل خود استفاده کرد. نیاز داریم که پیشرفت کنیم و بالغانه و عاقلانه بازی کنیم. وی درباره عملکرد داور گفت: درباره عکس‌العمل خودم اظهارتأسف می‌کنم و درخصوص عملکرد داور صحبت نمی‌کنم. سرمربی تیم فوتبال استقلال درباره مشکلات استقلال در دقایق پایانی عنوان کرد: 3 گل بعد از دقایق93 دریافت کردیم و 5امتیاز از دست دادیم. چیزی که من به آن بیشتر توجه دارم، این است که تیم ما پیشرفت کرده است و با سیستم دشواری بازی می‌کنیم که نیاز به زمان دارد تا جا بیفتد.


منصوریان: بعد از 10 سال مقابل استقلال از جایم بلند شدم
علیرضا منصوریان بعد از کسب تساوی برابر استقلال در کنفرانس مطبوعاتی گفت: از عملکرد تاکتیکی تیمم راضی هستم. کلمه بدشانسی را برای تیمم به کار نمی‌برم. بی‌دقتی و بی‌دقتی از خود ما شروع می‌شود و به بازیکن جوان می‌رسد. باید کار کنیم تا بی‌دقتی از ما جدا شود. از عملکرد فنی بچه‌هایم لذت بردم. تفکرات سرمربیان می‌طلبید این بازی سرعتی باشد. ما 16 کرنر زدیم تا 2 گل بزنیم. در کل 2 تیم خوب بازی کردند و کیفیت استقلال هم نشان داد روی آن‌ها کار شده است. منصوریان در بخش دیگری از حرف‌هایش هم گفت: من ۱۰ سال روی نیمکت نشستم و مقابل استقلال از جایم بلند نمی‌شدم؛ اما به این نتیجه رسیدم که نشستن من روی نیمکت اطمینان را از تیمم می‌گیرد. من تمام عمرم را مدیون استقلال هستم؛ اما عقب‌نشینی نمی‌کنم، چراکه از این تیم یاد گرفتم عقب‌نشینی نکنم. دوست ندارم بازیکنم بگوید اگر لب خط بودی، بازی را می‌بردیم. سال گذشته یک بازیکن اصفهانی به من این حرف را زد.

 

سپاهان، پیروز بزرگ ال‌کلاسیکو
در یکی دیگر از بازی‌های حساس این هفته، ال‌کلاسیکوی بزرگ ایران در ورزشگاه آزادی برگزار شد؛ مسابقه‌ای که بازهم پرهیجان و البته نسبتا زیبا از آب درآمد. 2 تیم که در هفته‌های پایانی فصل پیش بدترین تراژدی‌های فوتبال ایران را در داخل و خارج از زمین فوتبال برای هم رقم زده بودند، در این بازی رودرروی هم قرار گرفتند. این بازی از همان دقایق ابتدایی سریع دنبال می‌شد؛ اما هر چه به دقایق پایانی نیمه اول نزدیک‌تر می‌شدیم، این حواشی بود که جای خود را به مسائل فنی می‌داد. قضاوت پر‌حرف‌وحدیث کاظمی که می‌توانست در همان نیمه اول حداقل یک بازیکن سپاهان را از زمین اخراج کند هم بیش از هر چیزی روی اعصاب هواداران سرخ‌پوش بود؛ حتی بیشتر از نمایش افتضاح جونیور برزیلی! در نیمه دوم اما شاگردان قلعه‌نویی در 2 موقعیت از اشتباهات بیرانوند استفاده کردند و موفق شدند دروازه پرسپولیس را باز کنند. گلر ملی‌پوش پرسپولیسی‌ها که این فصل بیش از همیشه اعتمادبه‌نفس دارد و حتی در بعضی مواقع روی اعصاب هواداران این تیم هم رژه می‌رود، روی یکی از صحنه‌های بازی بدون اینکه اتفاق خاصی بیفتد، بیش از 3 دقیقه از زمان بازی را تلف کرد و کنار زمین آمد و با همه عوامل اجرایی مسابقه درگیر شد تا با کارت زرد داور به درون دروازه برگردد. اتفاقی که کاملا شرایط روانی او را به هم ریخت و باعث شد تنها دقایقی بعد از این شلوغ‌بازی بیهوده دروازه پرسپولیس روی 2 شوت باز شود که بیرانوند روی هر دوی آن‌ها مقصر بود.

 

کالدرون: در خط حمله بُرنده و خطرناک نیستیم
گابریل کالدرون در نشست خبری بعد از شکست مقابل سپاهان گفت: در نیمه اول فرصت گل داشتیم و اگر در این بازی‌ها از فرصت‌ها استفاده نکنید، به مشکل برمی‌خورید. درمجموع از روند تیم راضی هستم. ما همچنان در خط حمله مشکل داریم و تأثیرگذاری لازم وجود ندارد. مهاجمان ما امروز به‌اندازه مهاجمان تیم‌های دیگر آن بُرندگی و خطر لازم را نداشتند. این یک دردسر و مشکل برای ماست. من گفتم 2 روز ریکاوری کمتر ما نسبت به تیم حریف، در 15 دقیقه آخر خودش را نشان داد. این خستگی است و همان‌طور که گفتم، تیم ما برابر و حتی بیشتر از تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان اروپا هستند، دوندگی دارد. به نظرم 2 روز ریکاوری کمتر، خستگی ایجاد می‌کند و تیم من از نظر فیزیکی خوب است. کالدرون در ادامه نسبت به داوری این بازی هم واکنش نشان داد و گفت: هر بازیکنی برای خودش شخصیتی دارد و اگر ببیند بی‌عدالتی در بازی می‌شود، اعتراض می‌کند. داور هم همیشه حق دارد. من دوست دارم یک بار دیگر آن تصاویر و ویدئوهایی را که داور کارت زرد داده است، مرور کنید. برای تمام تیم‌ها این کار را انجام دهید. اینجا داور به یک بازیکن که لگد می‌زند، کارت زرد می‌دهد و کنعانی‌زادگان می‌آید تا به داور نزدیک شود که کارت زرد می‌گیرد! این عادلانه نیست که یک نفر لگد بزند و کارت زرد بگیرد و یک نفر هم که خیلی محترمانه می‌خواهد با داور صحبت کند، کارت زرد بگیرد. سرمربی پرسپولیس در پایان درباره جونیور و انتقادهایی که به عملکرد این بازیکن می‌شود هم گفت: این بازیکن جوان است و چون هنوز نمی‌تواند با بازیکنان دیگر ارتباط برقرار کند، در حال وفق‌دادن خودش با شرایط است. بازیکنی که ملی‌پوش بود و به قطر رفت، گزینه اول ما بود. گزینه بعدی مهاجم سپاهان بود و یک گزینه دیگر هم داشتیم که به قطر رفت و نخواست به اینجا بیاید. گزینه بعدی ما مهاجم استقلال بود و یک گزینه تونسی هم داشتیم. گزینه‌های زیادی داشتم و مطلبی که شما گفتید جونیور گزینه دوم ما بوده است، درست نیست. من 5 گزینه خودم را گفتم؛ اما براندائو به تیم آمد.