تلاش استارت‌آپ‌ها برای نوآفرینی مبلمان شهری

وفایی‌نیا| اولین نشست «جشنواره ملی نوساخته‌ها» با هدف گفت‌وگو در حوزه نوآفرینی مبلمان شهری، عصر دیروز در تالار شهر برگزار شد. جشنواره‌ای که در آن استارت‌آپ‌های حوزه طراحی المان‌ها و مبلمان شهری در زمینه تجهیز و هوشمندسازی فضای کارخانه نوآوری مشهد به ارائه ایده‌ها و طرح‌های خود خواهند پرداخت و در نهایت ایده‌های برتر با حمایت مدیریت شهری اجرا خواهند شد.
در نشست دیروز، شهریار آل‌شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری، با اشاره به ساخت کارخانه نوآوری در مشهد، گفت: موضوع این جشنواره، طراحی مبلمان و موضوعات مرتبط در این کارخانه است.
آل‌شیخ با اشاره به اینکه کشورمان در زمینه فضای مناسب برای ایجاد اکوسیستم استارت‌آپی در دنیا رتبه83 را دارد، گفت: وظیفه مدیریت‌شهری ایجاد زمینه مناسب برای رشد استارت‌آپ‌ها در شاخص‌های مختلف ازجمله دسترسی به زیرساخت‌های مناسب و اتصال به بازارهای محلی و جهانی است. او در ادامه به نقش استارت‌آپ‌ها در بهبود مدیریت‌شهری پرداخت و در این زمینه اظهار کرد: ایجاد ابزارها و راهکارهای جدید و نوآورانه برای مدیریت بهتر شهر، استفاده از منابع و سرمایه‌های بخش خصوصی در حل مسائل شهری و شناسایی و رصد مشکلات شهری به‌صورت مداوم ازجمله خدمات استارت‌آپ‌ها به مدیریت‌شهرها شمرده می‌شود. در مقابل مدیریت‌شهری هم باید با مهیا کردن زیرساخت‌های رایگان مانند فضاهای کار اشتراکی، تخصیص بودجه تحقیق و تجاری‌سازی برای کسب‌وکارهای نوپا و اصلاح قوانین و سیاست‌های شهری به‌منظور تسهیل در کار استارت‌آپ‌ها، از آن‌ها حمایت کند.
تلاش برای ایجاد کسب‌وکار در طراحی شهری
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد جشنواره نوساخته‌ها را قدمی در همین مسیر دانست و گفت: کمک گرفتن از استارت‌آپ‌ها برای طراحی مجموعه کارخانه نوآوری و کمک به ایده‌های برگزیده به‌منظور تجاری‌سازی آن‌ها از اهداف برگزاری این جشنواره است. برند شهر مشهد در کشور و منطقه به‌عنوان شهری پویا در حوزه‌های مختلف مطرح است و این موضوع می‌تواند به استارت‌آپ‌ها کمک کند تا بتوانند ایده‌های خود را توسعه دهند و ورود موفقی به بازارهای منطقه‌ای داشته
باشند. آل‌شیخ با اعلام اینکه هدف از این رویداد، صرفا برگزاری یک مسابقه و در نهایت اعلام چند تیم به‌عنوان استارت‌آپ‌های برتر نیست، اعلام کرد: هدف ما این است که بتوانیم فرایند طراحی مبلمان شهری را به یک کسب‌وکار تبدیل کنیم. امیدوارم شرکت‌کنندگان در این رویداد بتوانند در ایجاد فضای نوآور در مشهد نقش‌آفرینی کرده و بحث طراحی مبلمان شهری را به کسب‌وکاری پایدار تبدیل کنند.
استارت‌آپ‌ها و افراد علاقه‌مند می‌توانند تا 15مهرماه با مراجعه به نشانی Nosakhteha.com برای شرکت در جشنواره نوساخته‌ها ثبت‌نام کنند.