گفت‌وگو با علی مسعودی، کارگردان سریال «نوروز رنگی» | مدیران حمایت کنند فصل‌های بعدی را هم می‌سازیم
قاسمی | شهرآرانیوز - علی مسعودی، معروف به علی مشهدی، نویسنده و کارگردان سریال «نوروز رنگی» است که این روزها از شبکه پنج سیما در حال پخش است. مسعودی که پیش از این از انتخاب شبکه پخش سریالش ناراضی بود و این موقعیت را نسبت به شبکه‌های پخش دیگر سریال‌های نوروزی نابرابر توصیف کرده بود، حالا منتظر بازخوردهای مخاطبان است.
 
در گفت‌وگویی که با این کارگردان داشتیم، از وضعیت ساخت سریال «نوروز رنگی» و وضعیت پخش این سریال در نوروز صحبت کردیم که تعیین‌کننده سرنوشت ساخت فصل‌های بعدی این سریال هم خواهد بود.
نظر مخاطبان درباره سریال «نوروز رنگی» چیست؟
 

چرا شخصیت‌های سریال نوروز رنگی دوست‌داشتنی‌اند؟

مسعودی در ابتدای صحبت‌هایش از ویژگی‌های سریال نوروز رنگی به‌عنوان سریالی متفاوت یاد می‌کند: از ویژگی‌های خوب سریال نوروز رنگی قصه نوستالژیک آن است برای کسانی که در دهه۶۰ زندگی کردند. حتی نسل جدید هم بدشان نمی‌آید بدانند در آن دهه چه اتفاقاتی افتاده است. از طرف دیگر شخصیت‌های سریال از خانواده آقاصادق گرفته تا اهالی محله بسیار دوست‌داشتنی‌اند. هرکدام ویژگی‌های خوبی دارند که می‌شود آن‌ها را در قالب یا ساختار دیگری وارد کرد یا اینکه آن‌ها را درگیر ماجرای دیگری کرد. من مطمئنم که خیلی از این سریال استقبال می‌شود.
 
 

آیا پخش سریال نوروز رنگی در شبکه ۵، مخاطبان سریال را کم کرده است؟

مسعودی در ادامه این نکته را یادآور می‌شود که برای آن‌ها خیلی بهتر بود سریال از شبکه ۳ پخش شود: شبکه ۳ پربیننده است. وقتی سریالی در شبکه ۳ پخش شود، هیمن‌طوری هم سه‌برهیچ جلو می‌افتد. البته من همچنان اعتقاد دارم هر سریال خوبی در هر شبکه‌ای هم که پخش شود، می‌تواند جایگاه خودش را نشان دهد. اصلا سال ۹۰ پربیننده‌ترین سریال ماه رمضان از شبکه ۵ پخش شده بود. از سوی دیگر سریال‌هایی هم داشتیم که از شبکه ۳ پخش شدند، اما موفق نبودند. به‌هرحال نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که پربیننده‌بودن شبکه تأثیر زیادی روی دیده‌شدن کار دارد. الان موقعیت پخش سریال ما شبیه به کشتی‌گیر ۶۰ کیلویی است که قرار است با کشتی‌گیر ۱۲۰ کیلوی قهرمان جهان مسابقه دهد؛ یک موقعیت نابرابر. هرچقدر هم کشتی‌گیر ۶۰ کیلو آماده باشد، قدرت کافی برای رقابت ندارد.
 

آیا لهجه مشهدی در «نوروز رنگی» تمسخرآمیز است؟

مسعودی درباره استفاده از لهجه مشهدی به‌عنوان لهجه‌ای که تاکنون در فیلم‌ها و سریال‌‌ها جذابیت آن‌چنانی نداشته و گاه تمسخرآمیز هم ادا شده است، می‌گوید: بازیگرانی که من انتخاب کردم، جوان‌های نسل جدید مشهد هستند. ویژگی‌شان این است که اغراق‌شده دیالوگ نمی‌گویند. خود من و جواد خواجوی در این دوسه سال سعی کردیم مشهدی را طوری حرف بزنیم که دل‌نشین باشد. خود جواد خواجوی با صفحه‌ای که در فضای مجازی ایجاد کرد، سبب شد لهجه مشهدی به‌شکل مناسبی بین مردم جا بیفتد. خیلی‌ها از این طریق با لهجه مشهدی آشنا شدند. از همه این تجربیات استفاده کردیم تا لهجه مشهدی در سریال ما غلوشده و غیرطبیعی نباشد.
 

بازیگران «نوروز رنگی» غول‌های بازیگری آینده خواهند شد؟

کارگردان نوروز رنگی به هر دلیلی از تعدادی چهره‌ جوان و ناشناخته استفاده کرده است که نقش‌های پررنگی دارند. او دراین‌باره حرف‌های شنیدنی‌ای دارد: حمید شجری، سینا رازقی و محمد اسلامی، جوان‌های بااستعدادی هستند که آینده خوبی دارند. من اعتقاد دارم یک کارگردان وظیفه دارد در هر اثر تازه خود چهره‌‌های جدیدی معرفی کند. اینکه بازیگرهایی که قبلا امتحانشان را پس داده‌اند بیاورم سر کار که هنری نکرده‌ام. من تصمیم گرفتم این اعتماد را به جوان‌ها بکنم. به‌نظرم بازیگران جوان سریال ما آینده بسیار روشنی دارند و در صورتی که از آن‌ها حمایت شود، غول‌های بازیگری خواهند شد.
 

چرا یوسف تیموری و رابعه اسکویی؟

مشهدی درباره انتخاب بازیگران کم‌کاری چون یوسف تیموری و رابعه اسکویی نیز مختصر توضیحاتی می‌دهد: انتخاب یوسف تیموری به این دلیل بود که یکی از نقش‌های ما یکی مثل یوسف را می‌طلبید که صحبت کردیم و به توافق رسیدیم. خانم اسکویی نیز دیگر انتخاب ما بود که قرار بود مشهدی صحبت کند. یک هفته‌ای هم باهم کار کردیم، اما نتوانستند مشهدی صحبت کنند. لهجه مشهدی ظاهر ساده‌ای دارد، اما کمی این‌ور و آن‌ور شود به آبادانی هم می‌زند. اما درکل با بازیگران تهرانی چالشی نداشتیم و با همگی در فضای رفاقتی کار کردیم.
 

چگونه ۹۰درصد عوامل «نوروز رنگی» کرونا گرفتند؟

مسعودی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از سختی‌های کار در وضعیت کرونا می‌گوید: ۴۰ روز از کار گذشته بود که همه بچه‌ها کرونا گرفتند و ۲ هفته کار تعطیل شد. همه‌مان در هتل قرنطینه شدیم. کار در این اوضاع واقعا سخت بود و ما را بسیار نگران کرد. اما درنهایت به‌خیر گذشت.
 

چرا پنجتن؟

کار در محله پنجتن موضوع دیگری در سریال نوروز رنگی است. اینکه چرا مسعودی این محله را انتخاب کرده است، دلیل خاصی ندارد و آن‌گونه که گفته شد، فقط به این دلیل است که هنوز تغییرات زیادی نکرده است: بالأخره من بچه مشهد هستم. خیلی از رفقای من در محله‌های مختلف مشهد هستند و با این محلات آشنایی دارم. محله پنجتن برای من محله عجیبی است.
 
رفاقت و دوستی و مهربانی در این محله عجیب است، هم در زمان‌های قدیم و هم حالا. در زمان کار ما نیز مردم هرچه داشتند، در طبق اخلاص گذاشتند. آن‌قدر به ما مهر داشتند که وقتی می‌رفتیم تعدادی‌ از آن‌ها گریه می‌کردند. آن‌ها تا جایی که توانستند با ما همکاری می‌کردند.
 
فیلم‌برداری در یک محله مسکونی مزاحمت زیادی برای ساکنان ایجاد می‌کند. همین که ما را ۵ ماه با این وضعیت تحمل کردند، بزرگ‌ترین لطفی بود که در حق ما شد.
 

آیا «تلویزیون» در سریال «نوروز رنگی» قرار است حرف‌های دوپهلو بزند؟

مشهدی تأکید می‌کند که استفاده از موضوع «تلویزیون» قرار نیست لایه‌های خیلی پنهانی در این سریال داشته باشد و اهدافش را این‌گونه بیان می‌کند: هدف اصلی من از ساخت این سریال، این بود که مردم بخندند. الان یک سال است که کرونا آمده و همه ما این حس را داشتیم که مرگ خیلی بهمان نزدیک‌تر شده است.
 
از آن‌طرف فشار اقتصادی کمر مردم را شکسته است. کجای دنیا قیمت مسکن در یک سال دوبرابر افزایش داشته است؟ همین بچه‌های تئاتر الان هیچ درآمدی ندارند. اجاره‌خانه‌ها بیداد می‌کند. مردم ناراحت و غمگین شده‌اند. در این وضعیت سخت و فشار زیاد اقتصادی، اگر بتوانیم مردم را بخندانیم، بزرگ‌ترین خدمت را کرده‌ایم.
 
دغدغه دیگری هم داشتم و آن یادآوری دهه خوب ۶۰ بود. چقدر آدم‌های این دهه یکدیگر را دوست داشتند، آن‌هم بی‌دلیل. خوش‌حالی‌های ساده‌ای در آن دوران وجود داشت. مردم با کمترین هزینه‌ها خوش‌حال می‌شدند. سعی کردم با به‌تصویرکشیدن آن لحظات یک تلنگر بزنم که ما این بودیم. ادعا می‌کنم توانستم لحظه‌های بسیار شادی را به وجود آورم.
 

آیا فصل‌های بعدی سریال «نوروز رنگی» ساخته می‌شود؟

او درباره ساخت فصل‌های بعدی این سریال نیز همه‌چیز را بسته به بازخوردهای پس از پخش می‌داند: منتظریم ببینیم بازخوردها چه می‌شود. البته بگویم کارکردن در فضایی که ما در نظر داریم، کار آسانی نیست. همه محله‌های مشهد عوض شده‌اند. در همین پروژه و همین محله‌ای که بودیم، دوربینم را به هر طرف که می‌چرخاندم، باید مواظب می‌بودم ساخت‌وساز یا نمای جدید و مدرنی در کادر نباشد. بنابراین کار سخت و پرهزینه است. بدمان نمی‌آید بتوانیم فصل‌های بعدی را بسازیم، اما به حمایت نیاز داریم. اگر حمایت مدیران باشد و مخاطبان هم سریال را دوست داشته باشند، قطعا فصل‌های بعدی نوروز رنگی را هم خواهیم ساخت.
 
کارگردان نوروز رنگی در پایان از توجه شهردار مشهد به گروه نوروز رنگی تشکر می‌کند که انرژی خوبی به گروه داده بود و معتقد است اگر بازهم چنین توجه‌هایی باشد، مسیر برای ساخت فصل‌های بعدی سریال روشن خواهد شد: از آقای شهردار تشکر می‌کنم. به‌نظرم دکتر کلائی به اندازه‌ای که در توانشان بود از ما حمایت کردند. همین‌که یک روز آمدند سر صحنه و عوامل را دعوت کردند و به بهترین شکل از عوامل کار ما پذیرایی کردند، خستگی را از تنمان بیرون برد. بنابراین اگر نهادهای فرهنگی و نهادهایی چون شهرداری به ما توجه و کمک کنند و بخشی از هزینه‌ها مثل اسکان را تقبل کنند، قطعا می‌توانیم روی ساخت فصل‌های بعدی سریال فکر کنیم.