علت تلف شدن گربه ماهی‌ها در سواحل جاسک مشخص شد
به گزارش شهرآرانیوز، حبیب مسیحی تازیانی با بیان اینکه در شب دوازدهم فروردین ماه، حدود ۵ تا ۶ تُن گربه ماهی در ساحل مقسا در استان هرمزگان پراکنده شدند، افزود: مردم در روز ۱۳ فروردین با مشاهده گربه ماهی ها، موضوع را به اداره محیط زیست اطلاع دادند.

وی اظهار داشت: همکاران به سرعت در محل حاضر شدند، موضوع را بررسی و از گربه ماهی‌ها نمونه برداری کردند. در بررسی ها، ابتدا به موضوعات مختلف از جمله بیماری گربه ماهی‌ها یا مساله آلودگی نفتی مشکوک بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان ادامه داد: بیشتر از همه احتمال می‌رفت که این اتفاق مربوط به صید باشد، پرس و جوی محلی صورت گرفت، موضوع بررسی و در نهایت مشخص شد که تعدادی از صیادان مشغول صیادی بودند که هنگام بازگشت، یکی از قایق‌ها در اثر توفان و موج شدید، واژگون و تعداد زیادی گربه ماهی صید شده، پخش شدند.

مسیحی تازیانی درباره احتمال صید ترال و انتشار این خبر که احتمال می‌رود یکی از صیادان صید غیرقانونی داشته و به دلیل نبود مشتری گربه ماهی‌ها را در دریا رها کرده، گفت: ابزار صید اعلام نشده، اما معمولا صید ماهی در آن منطقه به صورت محاصره‌ای صورت می‌گیرد، در عین حال از گربه ماهی در تولید پودر ماهی استفاده می‌شود و امکان صادرات آن نیز وجود دارد بنابراین بدون مشتری نیست، همچنین با صیادی که قایق او غرق شده تلفنی صحبت کردیم و مساله صید و واژگونی قایق را تایید کرد، بر این اساس از آنجا که قایق بار زیادی داشته پس از وقوع توفان و موج شدید واژگون شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا پس از تایید اتفاق واژگونی قایق صیادی، بررسی آلودگی نفتی همچنان صورت می‌گیرد، گفت: نمونه‌ها ارسال شده و با وجود تایید موضوع صید گربه ماهی‌ها و واژگونی قایق صیاد، اما بررسی درباره آلودگی نفتی درحال انجام است؛ نتیجه بررسی‌ها پس از ۴۸ ساعت اعلام می‌شود.

روز جمعه ۱۳ فروردین خبری از مرگ و میر تعداد زیادی گربه ماهی در سواحل شهرستان جاسک در فضای مجازی منتشر شده بود که بلافاصله کارشناسان و محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جاسک بررسی موضوع و پایش منطقه را آغاز کردند.
 
 
منبع:ایرنا